Ongeveer 40% van de ongevallen met doden en ziekenhuisgewonden op rijkswegen betreft een enkelvoudig ongeval. Een ontwerpaspect dat bij ongevalsstudies vaak naar voren komt als oorzaak van (letsels bij) enkelvoudige ongevallen op rijkswegen is een onvoldoende vergevingsgezinde berm, bijvoorbeeld door aanwezigheid van obstakels in bermen. Vanwege de omvang van het probleem in termen van ernstige slachtoffers is er behoefte aan meer inzicht in risico's in relatie tot berminrichting. Om een stap verder te komen in het onderzoek naar bermkenmerken zijn er in opdracht van Rijkswaterstaat en DGB in 2012 en 2013 verschillende ongevalsstudies uitgevoerd. In het onderhavige onderzoek wordt gefocust op de locaties met ernstige enkelvoudige ongevallen ten opzichte van ‘controle’ locaties zonder ongevallen. Hiermee kunnen uitspraken worden gedaan over de kans op ernstige enkelvoudige ongevallen in relatie tot bermkenmerken. Dit is gedaan door een zogenaamd ‘nested case-control’ onderzoek uit te voeren, waarbij voor de 200 ongevalslocaties uit het onderzoek van 2012/2013 controle locaties worden geselecteerd die op een aantal relevante factoren (zoals verkeersintensiteit, maximumsnelheid, e.d.) zijn gekoppeld, maar waar geen (ernstige) ongevallen hebben plaatsgevonden. (Author/publisher)
Abstract