Het huidige kennisniveau over de verkeersveiligheid van spitsstroken is niet toereikend om de invloed van spitsstroken op de verkeersveiligheid mee te laten wegen in de vergelijking tussen ontwerpalternatieven van snelwegsegmenten. Het verkeersveiligheidsniveau van een weg met een spitsstrook, in vergelijking met een weg zonder spitsstrook, hangt af van allerlei variabelen zoals het type spitsstrook, aantal rijstroken, het aandeel vrachtverkeer, enzovoort. In deze bijdrage is dit veiligheidsniveau, gedifferentieerd naar relevante variabelen, bepaald. Een belangrijk onderzoeksthema hierbij is de invloed van de verkeersdrukte (intensiteit ten opzichte van de capaciteit). Ook de verdeling van het verkeer over de verschillende rijstroken, en de gereden snelheden op een spitsstrook ten opzichte van een reguliere rijstrook zijn onderzocht. Voor verschillen in verkeersveiligheidsniveau worden mogelijke verklaringen beschreven door feitelijke bevindingen uit het onderzoek te verbinden met mogelijke verklaringen op basis van expert judgment.
Differentiatie verkeersveiligheid spitsstroken
Year
Pages
16
Published in
Nationaal Verkeerskundecongres NVC 2015, 5 november 2015, Zwolle
Publisher
SWOV, Den Haag
SWOV publication
This is a publication by SWOV, or that SWOV has contributed to.
- Interested in more SWOV publications?
- Or would you like to continue your search in our other publications?