Effecten van rode fietssuggestiestroken in combinatie met drempels

Studie voor en na aanleg in gemeente Zoetermeer
Author(s)
Kooi, Ir. R.M. van der
Year
Dit onderzoek naar de effecten van rode fietssuggestiestroken in de gemeente Zoetermeer heeft een plaats gekregen in het bredere ‘Proefproject gegevensverzameling', onderdeel ‘fietssuggestiestroken', binnen het SWOV-thema ‘Verkeerskundig ontwerp en verkeersveiligheid'. Binnen dat proefproject participeren verschillende wegbeheerders en wordt een gelijkvormig onderzoek op diverse locaties uitgevoerd. Het onderhavige onderzoek heeft het karakter van een pilotstudie gekregen. Fietssuggestiestroken worden door velen gezien als onderdeel van een mogelijke uitvoeringsvorm van de duurzaam-veilige erftoegangswegen buiten de bebouwde kom, waar de snelheidslimiet 60 km/uur is. Een fietssuggestiestrook heeft geen fietssymbool en ontbeert daarmee de juridische status van de echte fietsstrook. De fietssuggestiestroken zijn samen met de ‘autorijloper' onderdeel van een-en-dezelfde verharding. Fietssuggestiestroken worden in een rode kleur uitgevoerd. Fietssuggestiestroken zonder deze rode kleur worden ook wel kantstroken genoemd. Het onderzoek is opgezet als een voor-/nastudie en is gericht op het gedrag van de verkeersdeelnemers. Hierbij was de vraag of het gedrag (snelheid, onderlinge afstand, plaats op de weg) van de fietsers en automobilisten als gevolg van de maatregel zou veranderen. Om dit te bepalen zijn snelheidsmetingen gedaan en zijn gedragsobservaties uitgevoerd. Het geobserveerde gedrag is onderverdeeld in vijf verschillende typen gebeurtenissen, bijvoorbeeld ‘het passeren van een fietser door een auto'. Bij deze gebeurtenissen zijn het remgedrag en de ‘laterale posities' geobserveerd: de dwarsposities van de verkeersdeelnemers op de weg ten opzichte van de berm. De uitvoering van de fietssuggestiestroken in Zoetermeer is bijzonder om twee redenen. Allereerst zijn er gelijktijdig met de fietssuggestiestroken ook snelheidsremmende verkeersdrempels in de weg aangebracht. Ten tweede is er, behalve de onderbroken markering die de fietssuggestiestrook van de autorijloper scheidt, ook nog een doorgetrokken markering aangebracht aan de rand van de verharding. Deze extra randmarkering is ongebruikelijk op wegen met fietssuggestiestroken. Deze combinatie van voorzieningen lijkt een beperkt positief effect te hebben doordat: - gebleken is dat de gemiddelde snelheid aanzienlijk, met 17,9 km/uur, afgenomen is. Aangezien er ook drempels in de buurt van de locatie van snelheidsmeting aangelegd zijn, is het effect niet alleen aan de stroken toe te kennen. - uit de gedragsobservaties blijkt dat vrij-rijdende motorvoertuigen na realisatie van de maatregel zich meer naar het midden van de weg begeven. Daarentegen worden fietsers in de nasituatie met minder ruimte door de auto's ingehaald dan in de voorsituatie.
Report number
R-2001-6
Pages
26 + 11 blz.
Publisher
SWOV, Leidschendam

SWOV publication

This is a publication by SWOV, or that SWOV has contributed to.