Trendanalyse van de ontwikkelingen in de verkeersonveiligheid in Limburg : een analyse op hoofdlijnen van het aantal doden en ziekenhuisgewonden in Limburg, tussen 1987 en 2007. In opdracht van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL).

Author(s)
Stipdonk, H.L.
Year
Abstract

Dit rapport beschrijft de ontwikkeling van de verkeersonveiligheid in de provincie Limburg, tussen 1987 en 2007. Het is geschreven op verzoek van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg (ROVL), naar aanleiding van de recente stijging van het aantal verkeersdoden in Limburg (van 54 in 2006 naar 69 in 2007). Het geeft antwoord op de vraag in hoeverre deze stijging kan worden toegeschreven aan het toeval, en of de stijging aanleiding is voor een beleidswijziging. De SWOV beantwoordt deze vraag aan de hand van een beknopte analyse. Daarbij is het aantal doden en ziekenhuisopnamen vergeleken met de langjarige trend. Dit is gedaan voor zowel het totaal aantal doden, alsook voor enkele uitsplitsingen. Ten slotte is ook de geografische spreiding van de ongevallen in 2007 vergeleken met die van de laatste jaren. De analyse wijst het volgende uit. - De langjarige dalende trend in Limburg (-3,2% per jaar), is ongeveer gelijk aan de landelijke trend. - Het aantal verkeersdoden verschilt elk jaar van deze trend. Deze verschillen kunnen worden verklaard uit toevallige spreiding. - De stijging van het aantal doden in 2007 is niet opvallend. Gelet op de ontwikkelingen van de laatste twintig jaar kan dit een toevallige fluctuatie zijn. - De fluctuaties in het aantal ziekenhuisopnamen zijn groter dan hetgeen op basis van de toevallige spreiding kan worden verwacht. Het aantal zekenhuisopnamen in 2007 is echter niet uitzonderlijk. - Over het geheel genomen is de ontwikkeling in het aantal doden vergelijkbaar met die in het aantal ziekenhuisopnamen. Deze zijn in de verdere analyse van diverse uitsplitsingen samengenomen. - De trend in het aantal ernstige slachtoffers (doden en ziekenhuisopnamen samen) is veel sterker dalend onder langzaam verkeer (voetgangers, fietsers, bromfietsers; -4% per jaar) dan onder snelverkeer (-2% per jaar). - De scherpe stijging in 2007 blijkt zich uitsluitend bij slachtoffers onder langzaam verkeer voor te doen. De reden daarvan kan worden onderzocht met behulp van dieptestudie van deze ongevallen. - De stijging doet zich bij alle bromfietsongevallen en bij fiets-auto-ongevallen het sterkst voor. - De geografische spreiding van de ongevallen biedt geen aanknopingspunten voor een verklaring van de stijging in 2007. - Binnen het bestek van dit onderzoek was het niet mogelijk om relaties te leggen tussen de waargenomen ontwikkelingen in de onveiligheid, en beleidsinspanningen of mobiliteitsontwikkelingen. De SWOV beveelt aan om de processen-verbaal van de hier geanalyseerde ongevallen in 2007 nader te onderzoeken. Indien mogelijk zal diepgaander onderzoek (inclusief bijvoorbeeld interviews van betrokkenen) naar ongevallen in 2008 aanvullend inzicht op oorzaken opleveren.

Publication

Library number
C 41739 [electronic version only]
Source

Leidschendam, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV, 2008, 24 p., 1 ref.; R-2008-8

SWOV publication

This is a publication by SWOV, or that SWOV has contributed to.