LEV’s die door de RDW zijn aangewezen als bijzondere bromfiets mogen op de openbare weg rijden. Zie Tabel 2 voor een overzicht van voertuigen die door de RDW zijn aangewezen als bijzondere bromfiets en die op dit moment op de openbare weg mogen rijden [2]. Met onder andere een hoverboard, elektrisch skateboard of monowheel mag je niet op de openbare weg rijden. Je mag hiermee dus ook niet op de stoep rijden. Het overgrote deel van elektrische steps (e-steps) is op dit moment niet toegestaan op de openbare weg. LEV’s kunnen toegelaten worden binnen de beleidsregel ‘bijzondere bromfiets’. Naar verwachting zal in januari 2023 een nieuw toelatingskader voor LEV’s worden ingevoerd.
Trikke |
Segway |
Swing |
Zappy 3 |
|
|||
Virto |
Paukool |
Ninebot type E |
LEF (voorheen E-one) |
Robin-M1 |
Virtos |
Kickbike Luxury |
Kickbike Cruise |
Ninebot type Urban |
Yedoo Mezec |
Kickbike Fat Max |
Qugo runner |
BSO-bus |
|
|
|
|
|
|
Huidige toelating: beleidsregel bijzondere bromfiets
Een bijzondere bromfiets is een licht en motorisch aangedreven voertuig dat door zijn specifieke kenmerken (bijvoorbeeld geen zadel of stuur) niet onder de categorie bromfietsen valt. Daarom kunnen ze niet binnen de Europese regelgeving voor bromfietsen worden toegelaten. Dit soort voertuigen wordt in Nederland toegelaten onder de toelatingsregels voor ‘bijzondere bromfietsen’ [3]. Dit soort regels zijn nationaal en kunnen dus tussen Europese landen verschillen.
Kort gezegd is een bijzondere bromfiets een voertuig dat:
- niet al onder een Europese verordening valt;
- niet harder dan 25 km/uur gaat;
- een verbrandingsmotor heeft met een cilinderinhoud van maximaal 50 cm3 of een elektromotor met een maximumvermogen van 4 kW.
Toelating vanaf 2023: toelatingskader LEV’s
Het toelatingskader LEV’s, dat naar verwachting vanaf januari 2023 van kracht zal zijn, zal de beleidsregel bijzondere bromfiets vervangen (zie voor een samenvatting van de nieuwe toelatingskader: [1]). Dit toelatingskader wordt ingevoerd naar aanleiding van een adviesrapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid [4] en omdat een Europees kader voor LEV’s nog ontbreekt.