Is er draagvlak voor de invoering van een progressief sanctiesysteem in Nederland?

Antwoord

Er is draagvlak voor de invoering van een algemeen puntensysteem. In 2002 bleek ruim 80% van de Nederlanders vóór invoering van een puntensysteem voor alle automobilisten te zijn [16]. In 2010 werd een bijna gelijk percentage gevonden in de SARTRE-4-enquête: ruim driekwart (78%) van de Nederlandse automobilisten was voorstander van een strafpuntensysteem in heel Europa [17].

De meningen over een progressief boetesysteem zijn nog niet gepeild in een representatieve landelijke enquête. Wel liet een peiling in de Volkskrant van 16 oktober 2013 een grote groep voorstanders zien: 91% van de respondenten gaf aan voorstander van een progressief boetesysteem te zijn [11].

Het draagvlak voor een progressief boetesysteem is wel onderzocht onder ca. 40 verkeersexperts [10]. Deze waren werkzaam bij bedrijven zoals RAI, BOVAG en Transport en Logistiek Nederland, bij overheidsinstanties zoals RDW, Vereniging van Nederlandse Gemeenten en Interprovinciaal Overleg, en bij ruim dertig organisaties uit kringen van weggebruikers zoals ANWB, Fietsersbond, Veilig Verkeer Nederland en overige groepen (STAP, CROW). Men kon aangeven of men bepaalde verkeersveiligheidsmaatregelen steunde, er neutraal tegenover stond of juist niet steunde. Voor een progressief boetestelsel bestond bij 60% van de geïnterviewde experts draagvlak; de resterende 40% stond er neutraal tegenover [10].

Onderdeel van factsheet

Progressieve sanctiesystemen in het verkeer

Een progressief sanctiesysteem houdt in dat men zwaardere of ingrijpender sancties krijgt opgelegd naarmate men meer overtredingen maakt.

Deze factsheet gebruiken?