Publicaties en bronnen

Antwoord

1. Mesken, J. (2012). Risicoverhogende factoren voor verkeersonveiligheid; Inventarisatie en selectie voor onderzoek. R-2012-12. SWOV, Leidschendam.

2. Elder, R.W., Voas, R., Beirness, D., Shults, R.A., et al. (2011). Effectiveness of ignition interlocks for preventing alcohol-impaired driving and alcohol-related crashes: a Community Guide systematic review. In: American Journal of Preventive Medicine, vol. 40, nr. 3, p. 362-76.

3. Goldenbeld, C., Stipdonk, H., Reurings, M. & Norden, Y. van (2013). Crash involvement of motor vehicles in relationship to the number and severity of traffic offences. An exploratory analysis of Dutch traffic offences and crash data. In: Traffic Injury Prevention, Traffic Injury Prevention, vol. 14, nr. 6, p. 584–591.

4. Goldenbeld, Ch., Reurings, M.C.B., Norden van Y. & Stipdonk, H.L. (2011). Relatie tussen verkeersovertredingen en verkeersongevallen. Verkennend onderzoek op basis van CJIB-gegevens. R-2011-19. SWOV, Leidschendam.

5. Schagen, I. van & Machata, K. (2012). The BestPoint Handbook: Getting the best out of a Demerit Point System. Deliverable 3 of the EC project BestPoint. European Commission, Directorate-General for Mobility and Transport, Brussels.

6. Openbaar Ministerie (2015). Instructie maatregel beginnende bestuurder.

7. Rijksoverheid (2011). Invoering recidiveregeling ernstige verkeersdelicten.

8. Rijksoverheid (2016). Richtlijn voor strafvordering feitgecodeerde misdrijven en overtredingen 2016.

9. Hoekstra, A.T.G., Eenink, R.G. & Goldenbeld, Ch. (2017). Progressief boetestelsel en verkeersveiligheid; Geschatte veiligheidseffecten van hogere boetes bij herhaalde snelheidsovertredingen. R-2017-3. SWOV, Den Haag.

10. Aarts, L.T., Eenink, R.G. & Weijermars, W.A.M. (2014a). Opschakelen naar meer verkeersveiligheid. Naar maximale verkeersveiligheid voor en door iedereen. R-2014-37. SWOV, Den Haag.

11. Aarts, L.T., Eenink, R.G., Weijermars, W.A.M. & Knapper, A. (2014b). Soms moet er iets gebeuren voor er iets gebeurt. Verkenning van mogelijkheden om de haalbaarheid van de verkeersveiligheidsdoelstellingen te vergroten. R-2014-37A. SWOV, Den Haag.

12. Castillo-Manzano, J.I. & Castro-Nuño, M. (2012). Driving licenses based on points systems: Efficient road safety strategy or latest fashion in global transport policy? A worldwide meta-analysis. In: Transport Policy, vol. 21, p. 191-201.

13. Vlakveld, W.P. & Stipdonk, H. (2009). Eerste verkenning naar de effectiviteit van het beginnersrijbewijs in Nederland. D-2009-2. Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV, Leidschendam.

14. Goedvolk, M., Doumen, M. & Walberg, A. (2015). Evaluatie Recidiveregeling voor ernstige verkeersdelicten. MuConsult, Significant, Barneveld.

15. Minister van Veiligheid en Justitie (2017). Uitkomsten van het onderzoek naar de mogelijkheden voor een progressief boetestelsel. Brief aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal, 20 juni 2017. Kamerstuk 29398, nr. 563. Ministerie van Veiligheid en Justitie, Den Haag.

16. Groeneveld, J.P., Frederikse, R. & Mazor, L. (2002). Draagvlakonderzoek 2002; Resultaten van een onderzoek onder de Nederlandse bevolking naar draagvlak voor verkeers- en vervoersbeleid 1992 t/m 2002. Adviesdienst Verkeer en Vervoer AVV, Rotterdam.

17. SARTRE (2012). European road users’ risk perception and mobility : the SARTRE 4 survey; Social Attitudes to Road Traffic Risk in Europe SARTRE 4. European Commission, Directorate-General Mobility and Transport (DG MOVE), Brussels.

Onderdeel van factsheet

Progressieve sanctiesystemen in het verkeer

Een progressief sanctiesysteem houdt in dat men zwaardere of ingrijpender sancties krijgt opgelegd naarmate men meer overtredingen maakt.

Deze factsheet gebruiken?