Afgeleid door het afleidingsdetectiesysteem?

Met de toenemende automatisering in voertuigen kan de rol van automobilisten verschuiven van besturen naar toezicht houden. Hierin schuilt echter het gevaar dat automobilisten afgeleid raken als zij niet zelf hoeven te sturen. Hoe goed werken bewakingssystemen die in de gaten houden of de automobilist niet te veel afgeleid raakt? En kunnen deze systemen zelfs een negatieve invloed op de automobilist hebben? SWOV deed hier onderzoek naar en ontwikkelde hiervoor een virtual reality-rijsimulator.

Sarah Gebhard van SWOV bevraagt Canmanie Ponnambalam (ook SWOV) over het onderzoek. Het onderzoek maakte onderdeel uit van het EU-project MEDIATOR, wat op 13 april een 'Final Event' organiseert in Den Haag. Registratie voor deze bijeenkomst is nog mogelijk tot 31 maart (gratis toegang).

Dit project werd gefinancierd door het Horizon 2020 onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Unie (grant agreement No 814735)

podcast artwork

Antwoordapparaat

Hoe zit dat eigenlijk? Heeft u vragen over verkeersveiligheid? Spreek het digitale antwoordapparaat in! Uw vraag kan dan in een toekomstige aflevering worden behandeld.

Naar het antwoordapparaat »