Nieuw artikel over situationeel bewustzijn

Voor het wetenschappelijk tijdschrift Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour schreven onder meer SWOV onderzoekers Rins de Zwart and Reinier Jansen een artikel over situationeel bewustzijn.

Dit artikel stelt het traditionele gebruik van de metingen van situationeel bewustzijn (SA) ter discussie voor het vaststellen van veilig rijgedrag. Doorgaans worden hogere niveaus van SA gezien als een indicatie van veiliger rijgedrag. Echter, deze relatieve interpretatie maakt niet expliciet of een specifiek niveau van SA inherent “veilig” of “onveilig” is.

In deze studie werd een normatieve benadering van SA verkend, met als doel heldere criteria vast te stellen voor veilig en onveilig rijden. Door middel van expertinterviews werden de huidige relatie tussen SA en veilig rijgedrag, een theoretische onderbouwing voor een normatieve methode, en stappen naar het definiëren van een SA-criterium onderzocht.

De auteurs bespreken de methodologische uitdagingen en stellen een benadering voor die is gebaseerd op gewogen criteria. Het belang van het selecteren van relevante SA-criteria en het maken van onderscheid op basis van hun relevantie wordt benadrukt. Een objectieve methode om de relevantie en het gewicht van de criteria te bepalen, zou de effectiviteit van SA-metingen in het beoordelen van veilig rijgedrag kunnen verbeteren.