Nieuw SWOV-rapport: Transition of control in geautomatiseerde voertuigen

Er is een kloof tussen de wetenschappelijk kennis over de menselijke factoren die een rol spelen als een automobilist de controle van een geautomatiseerd voertuig moet terugnemen en hoe die factoren moeten worden vertaald in het ontwerp van de voertuigsystemen.

In opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzocht SWOV de veiligheid van geautomatiseerde rijsystemen (ADS) in voertuigen, waarbij specifiek werd gekeken naar de overgang van controle (TOC) van het voertuig naar de bestuurder, een cruciaal moment voor de verkeersveiligheid.

Doel van het onderzoek was te bekijken hoe wetenschappelijke kennis over TOC zich verhoudt tot ontwikkelingen en ideeën over dit onderwerp in de industrie. Terwijl algemene oplossingsrichtingen redelijk breed gedragen worden door zowel theorie als praktijk, mist er volgens de industrie vooral kennis over hoe inzichten in menselijk gedrag moeten worden vertaald naar specifieke systeemontwerpen. Dit vereist zowel binnen de industrie als in de wetenschap meer onderzoek in de praktijk, naast het onderzoek in rijsimulatoren.