Effecten van rode fietssuggestiestroken op verkeersgedrag

Studie voor en na aanleg van fietssuggestiestroken in gemeente De Lier
Auteur(s)
Kooi, Ir. R.M. van der
Jaar
Dit onderzoek naar de effecten van rode fietssuggestiestroken in de gemeente De Lier heeft een plaats gekregen in het bredere ‘Proefproject gegevensverzameling', onderdeel ‘fietssuggestiestroken', binnen het SWOV-thema ‘Verkeerskundig ontwerp en verkeersveiligheid'. Binnen dat proefproject participeren verschillende wegbeheerders en wordt een gelijkvormig onderzoek op diverse locaties uitgevoerd. Het onderhavige onderzoek heeft het karakter van een pilotstudie gekregen. Fietssuggestiestroken worden door velen gezien als onderdeel van een mogelijke uitvoeringsvorm van de duurzaam-veilige erftoegangswegen buiten de bebouwde kom, waar de snelheidslimiet 60 km/uur is. Een fietssuggestiestrook heeft geen fietssymbool en ontbeert daarmee de juridische status van de echte fietsstrook. De fietssuggestiestroken zijn samen met de ‘autorijloper' onderdeel van een-en-dezelfde verharding. Fietssuggestiestroken worden in een rode kleur uitgevoerd. Fietssuggestiestroken zonder deze rode kleur worden ook wel kantstroken genoemd. Het onderzoek is opgezet als een voor-/nastudie en is gericht op het gedrag van de verkeersdeelnemers. Hierbij was de vraag of het gedrag (snelheid, onderlinge afstand, plaats op de weg) van de fietsers en automobilisten als gevolg van de maatregel zou veranderen. Om dit te bepalen zijn snelheidsmetingen gedaan en zijn gedragsobservaties uitgevoerd. Het geobserveerde gedrag is onderverdeeld in vijf verschillende typen gebeurtenissen, bijvoorbeeld ‘het passeren van een fietser door een auto'. Bij deze gebeurtenissen zijn de ‘laterale posities' geobserveerd: de dwarsposities van de verkeersdeelnemers op de weg ten opzichte van de berm. In de nasituatie is op twee verschillende dagen gemeten. Aangezien de uitkomsten van de eerste nameting slechts beperkt bruikbaar waren is er een vergelijking gemaakt tussen de voormeting en de tweede nameting. De fietssuggestiestroken lijken een beperkt positief effect te hebben doordat: - gebleken is dat de gemiddelde snelheid zeer licht, met 1,7 km/uur, afgenomen is; - uit de gedragsobservaties blijkt dat zowel motorvoertuigen als fietsers bij aanwezigheid van fietssuggestiestroken zich meer naar het midden van de weg begeven. Wat de motorvoertuigen betreft is dat een goede ontwikkeling. Wat de fietsers betreft is dat onduidelijk. Het passeren van fietsers door auto's gebeurt niet wezenlijk verschillend in de voor- en nasituatie. Ook is niet gebleken dat de stroken van invloed zijn bij de ontmoeting van motorvoertuigen uit tegenovergestelde richting.
Rapportnummer
R-2000-25
Pagina's
30 + 13 blz.
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.