Functionele vereisten van een toekomstig verkeerssysteem. Bijdrage Congresverslag Intertraffic 74, Internationaal Congres over Verkeerstechniek "Beheerst Verkeer", Amsterdam, 15 en 16 mei 1974, blz. 3 t/m 56 (incl. 3 Bijlagen), RAI, Amsterdam, 1974.

Auteur(s)
Asmussen, E. & Minnen, J. van
Jaar
Samenvatting

Uitgangspunt voor dit congres is het gebrek aan mogelijkheid tot samenwerking tussen beleidinstanties en industrie. De overheid is niet voldoende op de hoogte van de nieuwe technische ontwikkelingen en mogelijkheden. De industrie weet niet waar zij haar ontwikkelingsprogramma op moet richten, omdat zij niet op de hoogte is van het beleid op lange termijn van de overheid. Door middel van dit congres wordt getracht een eerste bijdrage leveren aan het vullen van dit vacuüm. Beleidvoorbereidende instanties, onderzoekinstituten, adviesorganisaties en de industrie zullen voor het vervolg hierop moeten zorgen. Het huidige verkeer geeft grote bewegingsvrijheid, maar het brengt met zich mee: mensenoffers, vernieling van de natuur en root energieverbruik. Die negatieve aspecten van het verkeerssysteem zijn we ons allang bewust, zeker de verkeersonveiligheid. Al sinds tientallen jaren worden door de overheid en particuliere instanties initiatieven ter bestrijding van die onveiligheid genomen. Op het moment bestaat in de maatschappij een groeiende behoefte aan radicaal ingrijpen. Wellicht is dat het gevolg van een gevoel van machteloosheid dat het allemaal niet helpt, dat er geen juist beleid gevoerd wordt. Het is daarom van belang na te gaan of hiervan iets waar is.

Publicatie

Bibliotheeknummer
B 5584 [electronic version only] /71.3/73.1/
Uitgave

Voorburg, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV, 1974, 54 p., 15 ref.; R-74-15

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.