Schatting te verwachten aantal aanmeldingen voor een kenteken voor brom- en snorfietsen

Cijfers gebaseerd op een enquête onder brom- en snorfietsbezitters; een onderzoek uitgevoerd in opdracht van RDW Centrum voor Voertuigtechniek en Informatie
Auteur(s)
Bos, J.M.J. ; Schoon, Ing. C.C
Jaar
Begin 1998 werd ervan uitgegaan dat vanaf 1 mei 1999 alle nieuwe brom- en snorfietsen van een kenteken zouden worden voorzien. Het oude park zou vanaf die datum eveneens voor een kenteken in aanmerking komen indien ze door middel van een technisch onderzoek goedgekeurd zouden zijn. In opdracht van RDW Centrum voor Voertuigtechniek en Informatie heeft de SWOV onderzocht hoeveel van deze ‘oude' brom- en snorfietsers voor een kenteken aangeboden zouden worden. Echter op het moment dat het onderzoeksrapport gereed was, werd bekend dat de datum van invoering van het kentekenbewijs uitgesteld zou worden. Een nieuwe datum is nog niet bekend. In overleg met de opdrachtgever is besloten de onderzoeksresultaten toch te publiceren daar de gehanteerde onderzoekstechniek in ieder geval bruikbaar is om een hernieuwde berekening uit te voeren op het moment dat een nieuwe invoeringsdatum bekend is. Het onderzoek behelst verder een peiling onder brom- en snorfietsers naar hun mening over de op handen zijnde verplichte invoering van het kenteken in combinatie met de technische keuring, en over de toekomstige wettelijke maatregel ‘bromfiets op de rijbaan'. Het onderzoek bood tevens de gelegenheid actuele informatie over de brom- en snorfiets te verzamelen zoals het jaarkilometrage en het al dan niet opgevoerd zijn, beide met een verdeling naar het type brom- of snorfiets. Aan de hand van deze cijfers is het ongevalsrisico te bepalen. Sinds 1993 is hierover niets meer in detail bekend. Bij het schatten van het aantal brom- en snorfietsen dat vanaf mei 1999 voor een kenteken zou worden aangemeld, is het volgende bepaald: - de omvang van het actuele brom- en snorfietspark in 1998 - de prognose van de omvang van het park in mei 1999 - de grootte van de uitval die zou optreden doordat bezitters hun brom- of snorfiets niet voor een kenteken zouden aanbieden. Voor de bepaling van de omvang en het maken van de prognose is gebruik gemaakt van gegevens uit het Onderzoek Verplaatsingsgedrag OVG van het CBS en verkoopcijfers van brom- en snorfietsen van de RAI. Voor de bepaling van de uitval is een schriftelijke enquête onder polishouders (WA-verzekering) van brom- en snorfietsen verricht. Hieraan hebben drie verzekeringsmaatschappijen meegewerkt. Vastgesteld is dat er ongeveer 300.000 bromfietsen en ongeveer 145.000 snorfietsen voor een kenteken zouden worden aangemeld indien het brom- en snorfietskenteken op 1 mei 1999 zou worden ingevoerd. De uitval betreft het aantal brom- en snorfietsen dat niet wordt aangemeld en is geschat op 17% van het aantal bromfietsen en 14% van de snorfietsen. Aan de enquête hebben 1.251 brom- en snorfietsers meegedaan, inclusief de bezitters van een rijwiel-met-hulpmotor. De respons bedroeg 42%. Zo'n 65% van de respondenten denkt dat hun vervoermiddel zonder meer door de technische keuring komt. Zo'n kleine 20% denkt dat er eerst nog iets aan opgeknapt moet worden en zo'n 10% laat het er bij de keuring maar op aankomen
Estimation of expected applications for moped and light-moped registration numbers In early 1998 it was assumed that, from 1st May 1999, all new mopeds and light-mopeds would require a vehicle registration number. The existing mopeds and light-mopeds would also be considered for registration if they required a technical test/inspection (for approval). The Vehicle Registration Board (RDW) commissioned SWOV to investigate how many of these ‘existing' mopeds and light-mopeds would be offered for registration. However, when the report had been written, it was announced that the introduction date would be postponed. A new data is not yet known. It was decided, together with RDW, to publish the results anyway, because the research method employed could be used for a new calculation when the new date became known. The study also included a survey among mopedists and light-mopedists about their opinions on a) the introduction soon of an obligatory vehicle registration combined with a technical test/inspection, and b) the future traffic law of ‘mopeds on the carriageway'. The study also provided the opportunity of gathering current information about mopeds and light-mopeds, such as: annual kilometrage, tuned up or not, both analysed by type of moped/light-moped. With this it would be possible to calculate accidents per kilometre travelled. Nothing has been known in detail about this since 1993. To estimate the number of mopeds and light-mopeds, for which, from May 1999 a registration would be applied for, the following has been determined: - the current (1998) numbers of mopeds and light-mopeds, - the prognosis for the numbers in May 1999, - the reduction in these numbers because of owners not presenting their vehicle for inspection. To determine the current numbers, and to make a prognosis, data was used from the CBS National Travel Survey and from the industry's (RAI) sales figures. To determine the reduction in numbers, a written survey was held between moped and light-moped insurance policy holders (third party). Three insurance companies were used here. It was established that about 300,000 mopeds and about 145,000 light-mopeds would be submitted for registration if the moped and light-moped registration number would be introduced on 1st May 1999. The reduction, due to mopeds and light-mopeds not being submitted, has been estimated at 17% of the total number of mopeds, and 14% of all light-mopeds. The survey had 1,251 respondents, including owners of motorized bicycles. The response rate was 42%. About 65% was confident that their vehicle would pass the test/inspection. Slightly less than 20% thought that some repair work would have to be done first, and about 10% is not prepared to do any repairs beforehand
Rapportnummer
R-98-69
Pagina's
44
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.