Snelheidscampagne 1995 in Eindhoven

Resultaten van het evaluatie-onderzoek
Auteur(s)
Oei, Ir. H.L. ; Goldenbeld, Dr. Ch
Jaar
In de gemeente Eindhoven is in 1995 (van maart tot en met december) binnen de bebouwde kom een snelheidscampagne gehouden op verkeersstraten, volgens dezelfde methode zoals die is toegepast op zogenoemde ‘lagere-orde-wegen' buiten de bebouwde kom in Friesland, Overijssel en Flevoland. Deze methode behelst een combinatie van (a) voorlichting voorafgaand aan en tijdens de campagne, (b) onopvallende snelheidscontroles (uitsluitend op kenteken) en (c) gebruik van het bord ‘Uw snelheid is gecontroleerd' voorbij de controleplaats. De campagne werd door de SWOV geëvalueerd op de volgende punten: - snelheid; -ongevallen; - ervaringen van de politie ; - de ervaringen van autobestuurders. Het evaluatie-onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat directie Noord-Brabant. De evaluatie leert dat de rijsnelheid drie tot vijf maanden na de start van de campagne over het algemeen vrij sterk is afgenomen - in fase 1 is de V80 (de snelheid die nog door 20% van de voertuigen wordt overschreden) gereduceerd met 4 tot 7 km/uur. Het snelheidsniveau ligt op bijna alle 50 km/uur-wegen echter met 25 tot 60% overschrijders van de limiet nog steeds hoog in relatie tot de taakstelling voor het jaar 2000, welke luidt: maximaal 10% overschrijders van de limiet. Aan het eind van de campagne bleek de snelheid weer (bijna) op het oude niveau te zijn teruggekeerd. Een verklaring daarvoor kan zijn dat de inzet aan politiecontrole in de periode september-december de helft van die in maart-juni is geweest. Ook het bord ‘Uw snelheid is gecontroleerd. Politie' werd slechts in de eerste maand gebruikt, vanwege een weinig gebruikersvriendelijk formaat en gewicht. Het aantal letselongevallen op verkeersstraten in Eindhoven vertoont in de periode 1990-1995 een golfbeweging. De fluctuaties hierin zijn groter dan uit toeval verklaard mag worden. Daar het aannemelijk is dat zich in deze zesjarige periode veranderingen (maatregelen/condities) hebben voorgedaan in de gemeente, kunnen deze óók invloed hebben gehad op het aantal ongevallen voorafgaand aan en tijdens de campagne. Het ontbreekt aan de nodige informatie om hierover met zekerheid iets te zeggen. Aangenomen mag worden dat de campagne in 1995 - in ieder geval voor een deel - een positieve bijdrage heeft geleverd aan de reductie in het aantal ongevallen van 14% ten opzichte van 1994. De politie heeft minder controle-uren gemaakt dan aanvankelijk gepland: van de 1.050 controle-uren is slechts 30% gerealiseerd. Dit komt doordat meer tijd dan gepland moest worden besteed aan de benodigde opleiding en instructie van radarwaarnemers, hetgeen een dubbele bezetting bij de radarwaarneming met zich meebracht. Conform plan is in de eerste drie maanden de controleduur per locatie twee keer zo lang geweest (1,5 uur) als in de tweede periode (45 minuten). Circa 172.000 voertuigen werden op snelheid gecontroleerd, waarvan 14% op de foto werd gezet; uiteindelijk werd circa 13% geverbaliseerd. Gedurende de campagne werd regelmatig voorlichting via de media gegeven. Het bleek wenselijk om tevens periodiek meer achtergrond-informatie te geven door middel van ingekochte ruimte bij de media. Uit de enquête blijkt dat de campagne bij de respondenten vrij bekend is: slechts 10% meldt niets van de campagne te hebben vernomen. Ongeveer drie kwart van de respondenten zegt achter de aanpak te staan. Aanbevolen wordt de snelheidscontroles te continueren, minimaal met dezelfde geplande inzet als in fase 1 (700 controle-uren per kwartaal), dus met één radarwaarnemer, gecombineerd met systematisch gebruik van het bord ‘Uw snelheid is gecontroleerd. Politie' en met regelmatige voorlichting via de media
A speed campaign was conducted on the main street network - speed limit mostly 50 km/h, some streets 70 and 80 km/h - in Eindhoven, from March 1995 until July and from September until the end of the year. The campaign consisted of : (a) speed enforcement using a radar and camera from an unmarked car parked alongside the road, (b) information through the press and local radio and TV station before and during the campaign and (c) use of a portable sign reading ‘Your speed has been checked. Police', placed downstream of the radar car. An evaluation was conducted by the SWOV Institute for Road Safety Research, comprising an evaluation of: -speed; -accidents; -experiences of the police; - experiences of car drivers. The evaluation study was carried out on behalf of the Directorate-General of Public Works and Water Management in the Province of North-Brabant. On most streets the speed was lowered during the first three to five months of the campaign (V80: 4-7 km/h). The speed level though was still high - 25-80% speeders - on the roads having a speed limit of 50 km/h. Theobjective for 2000 is maximally 10% speeders. At the end of the year the speed was (almost) at the pre-campaign level again. Possible explanations are the lowered enforcement in phase 2 and the use of the portable sign only in the first month of the campaign because of the unpractical size and weight of the sign. In the period 1990-1995 the number of injury accidents on the main roads in Eindhoven displayed a wave-like motion. The fluctuations in this development are larger than can be explained by chance only. It is possible that in this period of six years circumstances (measures or conditions) have changed. If so, these changes in circumstances may have influenced the number of accidents before and during the campaign. Due to a lack of information no certainty can be given on this subject. Nevertheless, it is reasonable to suggest that the campaign in 1995 has contributed - at least for some part - to the 14% reduction in the number of accidents, compared to the number in 1994. The police did not achieve the planned input of enforcement hours: of the planned 1.050 enforcement hours only 30% was realised. This was caused by needed training of radar personnel and a double crew during the enforcement. According to plan the enforcement duration at a location (1.5 hours) was twice as high in the first half of the campaign (compared to the second half). Around 172.000 cars were checked on speed, 14% were put on photo and 13% received a fine by post. Information was given weekly through the local press and less frequent by radio. The survey showed that the speed campaign was rather well-known by the drivers: only 10% did not know about this campaign. Around 75% of the responding drivers contend that they accepted the way the enforcement was conducted. It is advised to continue the speed enforcement, minimally at the enforcement input as planned in phase 1 (700 enforcement hours per three months), so with only one person manning the radar car. Also the portable sign should be used systematically, as this in combination with the information given will enhance the effectivity of the campaign
Rapportnummer
R-96-31
Pagina's
32 + 14
Gepubliceerd door
SWOV, Leidschendam

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.