In veel grote steden neemt het aantal fietsers toe en blijft dit naar verwachting ook toenemen. Tegelijkertijd raken er steeds meer fietsers betrokken bij een ernstig verkeersongeval. Binnen het promotieonderzoek Road safety of cyclists in Dutch cities is daarom gekeken naar de effecten van fietsintensiteiten in grote Nederlandse steden op fietsveiligheid – zowel de objectieve als subjectieve veiligheid. Dit rapport bespreekt het onderzoek in het kort en komt tot de volgende beleidsaanbevelingen met het oog op de toekomstige ontwikkelingen:
- Investeer in veilige fietsinfrastructuur, met name in infrastructuur die fietsers scheidt van gemotoriseerd verkeer.
- Zorg dat investeringen in veilige fietsinfrastructuur toekomstbestendig zijn, door de inrichting grote stromen fietsers veilig te laten faciliteren.
- Verlaag de snelheidslimiet van 50 naar 30 km/uur op zorgvuldige wijze, zodat het wegontwerp past bij de snelheidslimiet en verkeersdeelnemers zich er beter aan zullen houden.
- Overweeg een 50km/uur-weg veilig in te richten met vrijliggende fietspaden in plaats van de snelheid naar 30 km/uur te verlagen voor meer fietsveiligheid.
- Overweeg om de veiligheidsbeleving van fietsers als gevolg van drukte als indicator voor de objectieve ongevalskans mee te nemen in de risicogestuurde aanpak. Ter validatie moet eerst de relatie tussen deze subjectieve onveiligheid en de objectieve ongevalskans verder onderzocht worden.
Summary in English available in PhD Thesis Road safety of cyclists in Dutch cities