1337 documenten gevonden.

Een 30km/uur-gebied wordt ook wel een ‘zone 30’ of ‘verblijfsgebied’ genoemd. Het gebied ligt meestal binnen de bebouwde kom en bestaat uit aaneengesloten erftoegangswegen met een snelheidslimiet van 30 km/uur. De gebieden hebben een verblijfsfunctie waar langzaam en gemotoriseerd verkeer mengen. Om die reden moet de snelheid laag zijn (maximaal 30 km/uur).

Gepubliceerd: (SWOV) | Doumen, M.J.A.; Bos, N.M.; Decae, R.J.
Gepubliceerd: (SWOV) | Davidse, R.J.; Duijvenvoorde, K. van; Louwerse, W.J.R.
Gepubliceerd: (SWOV) | Schagen, I.N.L.G. van
Gepubliceerd: (SWOV) | Gebhard, S.E.; Wijlhuizen, G.J.; Dijkstra, A.
Gepubliceerd: (SWOV) | Davidse, R.J.; Duijvenvoorde, K. van; Louwerse, W.J.R.
Gepubliceerd: (SWOV) | Kint, S.T. van der; Vlakveld, W.P.; Zwart, R.B.E. de; Mons, C.; Hoekstra, A.T.G.; Schagen, I.N.L.G. van
Gepubliceerd: (SWOV) | Goldenbeld, Ch.; Stelling, A.; Kint, S.T. van der
Gepubliceerd: (SWOV) | Hettema, Z.J.A.; Dijkstra, A.; Schermers, G.
De opbouw van het wegennet en het wegontwerp zijn van grote invloed op de verkeersveiligheid: ten eerste omdat deze bepaalde conflicten tussen verkeersdeelnemers onmogelijk of onwaarschijnlijk maken (bijvoorbeeld fysieke rijrichtingscheiding, gescheiden fietspaden, obstakelvrije bermen); ten tweede omdat deze richting geven aan het gewenste verkeersgedrag (herkenbaarheid, voorspelbaarheid).