618 documenten gevonden.

Gepubliceerd: (SWOV) | Goldenbeld, Ch.; Stelling, A.; Kint, S.T. van der

Riskant verkeersgedrag is gedrag dat de verkeersveiligheid negatief beïnvloedt, zoals rijden onder invloed van alcohol, drugs of geneesmiddelen, overschrijding van de snelheidslimiet, onaangepaste snelheden, rijden terwijl men zeer vermoeid of afgeleid is, roodlichtnegatie en het niet of verkeerd gebruiken van beveiligingsmiddelen (motor- of bromfietshelm, gordel).

Een veilige infrastructuur is van levensbelang voor voetgangers en fietsers. In 2010-2019 was 40% van het totale aantal verkeersdoden voetganger of fietser. Van het totale aantal ernstig verkeersgewonden was in 2018 zelfs 69% voetganger of fietser.

Een voetgangersongeval is alleen een verkeersongeval als er een rijdend voertuig bij betrokken is. Tussen 2010 en 2019 zijn er per jaar gemiddeld 59 voetgangers overleden als gevolg van een verkeersongeval. Het aantal voetgangersdoden is in de periode 1999-2019 met 62% gedaald.

In Nederland wordt al tientallen jaren een systeemaanpak van verkeersveiligheid gehanteerd waarbij maatregelen op de terreinen van ‘Engineering’, ‘Education’ en ‘Enforcement’ (3E’s) elkaar aanvullen. Verkeershandhaving (‘Enforcement’) vermindert risicovol verkeersgedrag en is daarom een belangrijk onderdeel van het verkeersveiligheidsbeleid.

Een progressief sanctiesysteem houdt in dat men zwaardere of ingrijpender sancties krijgt opgelegd naarmate men meer overtredingen maakt.

Gepubliceerd: | Hula, H.; Zwart, R. de; Mons, C.; Weijermars, W.; Boghani, H.; Thomas, P.
Gepubliceerd: | De Ceunynck, T.; Wijlhuizen, G.J.; Fyhri, A.; Gerike, R.; Köhler, D.; Ciccone, A.; Dijkstra, A.; Dupont, E.; Cools, M.
Gepubliceerd: (ANWB) | Stelling-Kończak, A.; Goldenbeld, Ch.; Schagen, I. van
Gepubliceerd: (SWOV) | Goldenbeld, Ch.