This fact sheet discusses the development of the number of serious road injuries in the Netherlands. Internationally, serious road injuries are defined as persons having sustained injuries in a road crash, whose injuries have a maximum severity of 3 on the medical injury scale AIS (MAIS3+). In the Netherlands, the definition is slightly different: serious road injuries are persons admitted to hospital for injuries with a maximum severity of 2 or more (MAIS2+) and that have not died within 30 days after the crash. Information about these serious road injuries is to be found in the Dutch version of this fact sheet (Ernstig verkeersgewonden in Nederland). It stands to reason that the Netherlands will also start to use the international definition based on MAIS3+ injuries. This fact sheet uses the international definition of casualties, but on the basis of hospital registration. The registered number is estimated to be a few percent lower than the total number of MAIS3+ casualties.
The estimate of the number of serious road injuries in the Netherlands is based on a combination of police crash registration (BRON) and hospital patient registration (LBZ).
Overall, after an initial decrease from the nineties onwards, the number of serious road injuries increased between 2006 and 2019. In 2020, 6,500 road users were seriously injured in the Netherlands. This number is lower than the 2019 number, when 6,900 road users were seriously injured, and it is lower than expected on account of the upward trend. Particularly in the months with social distancing measures to curb the COVID-19 pandemic, and probably related to these measures, casualty numbers were lower than in previous years. This does not imply that lower numbers of serious road injuries are to be expected in the future.
Over two thirds of the seriously injured road users are cyclists. A large majority of them was injured in a crash that did not involve a motor vehicle. More than three out of five seriously injured road users were aged 60 or over, while 15% of them were aged 80 or over.
In 2021 raakten naar schatting 6.800 personen ernstig gewond in het verkeer in Nederland. Dat aantal is vergelijkbaar met het aantal in 2020, maar lager dan verwacht kon worden op grond van de stijgende trend tot en met 2019: in 2019 kwam het aantal ernstig verkeersgewonden na een jarenlange stijging uit op 6.900. Dat de slachtofferaantallen in 2020 en 2021 lager zijn dan verwacht, is waarschijnlijk mede het gevolg van de contactbeperkende coronamaatregelen waardoor er in deze jaren minder verkeer op de weg was.
Ernstig verkeersgewonden zijn in Nederland gedefinieerd als personen die zijn opgenomen in een ziekenhuis voor de behandeling van verwondingen opgelopen in een verkeersongeval, waarbij een maximale letselernst is vastgesteld van 3 of meer op de medische letselschaal AIS (MAIS3+) [i] , en die niet binnen dertig dagen zijn overleden. Internationaal wordt een soortgelijke definitie aangehouden. De schatting van het aantal ernstig verkeersgewonden is gebaseerd op een combinatie van de verkeersongevallenregistratie (BRON) en de registratie van patiënten door ziekenhuizen (LBZ).
Het aantal ernstig verkeersgewonden in 2021 vertegenwoordigt 20.500 levensjaren die met beperkingen zullen worden doorgebracht (Years Lived with Disability). Ruim zeven van de tien (71%) ernstig verkeersgewonden is een fietser. Het overgrote deel daarvan raakt gewond in een ongeval waarbij geen motorvoertuig is betrokken. Ruim de helft van de ernstig verkeersgewonden is 60 jaar of ouder, een op de zes (17%) is 80 jaar of ouder.
[i] Tot en met 2020 werden ook verkeersgewonden met een letselernst van MAIS2 tot de ernstig verkeersgewonden gerekend.