Dit onderzoek bekeek het effect van buurtacties op gereden snelheden en op verkeersveiligheidsgevoelens van bewoners in vijf 30km/uur-straten. De buurtacties bestonden bijvoorbeeld uit remwegdemonstraties, lasergunmetingen met bewoners of verkeersborden gemaakt door kinderen uit de buurt.
In dit onderzoek is geen statistisch significant effect gevonden van buurtacties op de verkeersveiligheidsgevoelens van de bewoners, op hun motivatie om niet meer dan 30 km/uur te rijden en op de werkelijk gereden snelheden:
- Voor en na de buurtactie is er nauwelijks verschil in verkeersveiligheidsgevoelens en motivatie in de betreffende straat in vergelijking met die in een controlestraat. Een statistische toets levert geen bewijs voor een effect van de buurtactie.
- In twee gemeenten is er een kleine afname van de gereden snelheden in de straat met de buurtactie ten opzichte van die in de controlestraat, maar een statistische toets laat geen bewijs zien dat dit het effect is van de buurtactie.
Het ontbreken van statistisch significante effecten kan te maken hebben met onvolkomenheden in de dataverzameling (weinig beschikbare data, slechte vergelijkbaarheid tussen casussen). Ongeacht de uitkomst van de statistische toets, zijn de verschillen in verkeersveiligheidsgevoelens, motivatie en gereden snelheden klein tot afwezig. De gereden snelheden blijven boven de gewenste 30 km/uur liggen.