Wat was het effect van de maatregel bromfiets op de rijbaan?

Antwoord

Een jaar na de invoering van de maatregel ‘Bromfiets op de rijbaan’ in 1999 bleek het aantal ongevallen met brom- en snorfietsers binnen de bebouwde kom met 31% te zijn afgenomen. Ongeveer de helft hiervan (15%) was het gevolg van de maatregel [13]; de andere helft (16%) van een algehele slachtofferdaling onder brom- en snorfietsers. De maatregel bleek, naast een reductie van het aantal ongevallen tussen bromfietsers en fietsers/voetgangers, vooral ook minder ongevallen tussen bromfietsen en auto’s op kruispunten tot gevolg te hebben. Voor 1999 kwamen veel ongevallen voor op kruispunten doordat bromfietsers met een hogere snelheid dan verwacht op het fietspad reden en niet of te laat werden opgemerkt. Om de bromfietser op de rijbaan beter te laten meerijden met het verkeer is de toegestane snelheid van bromfietsers binnen de bebouwde kom in 2008 verhoogd van 30 naar 45 km/uur (op rijbanen). Dit komt zowel de homogeniteit (van snelheid) als de voorspelbaarheid ten goede.

Onderdeel van factsheet

Brom- en snorfietsers

Brom- en snorfietsers lopen een relatief groot risico om slachtoffer te worden van een ongeval.

Deze factsheet gebruiken?