Wat was het effect van maatregelen om het opvoeren tegen te gaan?

Antwoord

De maatregelen tegen het opvoeren van brom- en snorfietsen zijn tweeledig: acties vanuit de brancheorganisaties en handhaving door de politie.

Maatregelen vanuit brancheorganisaties

In 2004 is het Akkoord Zelfregulering Bromfietsen inclusief Reclamecode ondertekend door de RAI en BOVAG [14]. Hiermee gaf de branche aan dat ze geen brom- en snorfietsen meer zullen opvoeren, de klanten actief zullen informeren over de wetgeving rondom opvoeren, en geen reclame zullen maken voor opvoersetjes. Daarnaast is overeengekomen dat in reclames brom- en snorfietsers altijd verkeersveilig in beeld zullen komen (bijvoorbeeld met helm op). Diverse controles door de RAI Vereniging in 2008 hebben ertoe geleid dat enkele ondernemingen die het convenant schonden als lid van de RAI Vereniging c.q. BOVAG zijn geschrapt [15]. Een onafhankelijke evaluatie van de effecten van dit convenant is er niet geweest [16].

In de komende jaren gaan BOVAG en RAI actiever beleid voeren om opvoeren van bromfietsen tegen te gaan [17]. In 2016 heeft de sectie Scooters van RAI Vereniging zijn leden per brief dringend opgeroepen om het opvoeren van brom- en snorfietsen expliciet af te raden en daaraan op geen enkele manier medewerking te verlenen. BOVAG heeft de lidmaatschapsvoorwaarden sinds 1-1-2016 aangescherpt wat betreft het medewerking verlenen aan het opvoeren van brom- en snorfietsen. Het BOVAG bestuur zal de komende jaren (contributie)gelden vrijmaken om controles op het opvoeren van brom- en snorfietsen uit te voeren door een door BOVAG aangestelde mysteryshopper. Deze mysteryshopper zal jaarlijks gaan schouwen op basis van actief opgehaalde signalen van importeurs, consumenten en andere belanghebbenden. Bij hard bewijs zal de BOVAG het betreffende lid royeren van het BOVAG lidmaatschap. Daarnaast breidt BOVAG de “Voer’m terug” campagne uit. BOVAG gaat met de ANWB in overleg of zij gezamenlijk een actie willen opzetten of een oproep kunnen doen aan consumenten om de snorfiets in de oorspronkelijke staat te herstellen [17]. Er is geen informatie over de uitvoering of effectiviteit van deze plannen.

Handhaving

In het verleden zijn er diverse inspanningen geweest om het opvoeren van brom- en snorfietsen beter te handhaven. Zo zijn in 2011 en 2012 de meetmarges voor meetapparatuur geëvalueerd en aangescherpt. En is het sinds 2015 mogelijk met snelheidsmeetmiddellen zoals radar en lasergun vast te stellen of een snorfiets te snel rijdt (voorheen kon dit alleen met een rollenbanktest). Hierdoor kan de handhaving effectiever worden. In vergelijking met een controle via de rollenbank heeft een controle op de rijsnelheid in plaats van de constructiesnelheid het voordeel dat hij minder arbeidsintensief is, op meer plaatsen kan worden uitgevoerd en sneller van plaats kan wisselen waardoor het minder makkelijk is om de controle te ontwijken.

Er is echter geen informatie over het effect van deze handhavingsmaatregelen. Ook de minister moest het antwoord schuldig blijven toen naar de mogelijke effecten van politiehandhaving op het tegengaan van opvoeren van brom- en snorfietsen werd gevraagd: ‘Om uitspraken te kunnen doen over de effectiviteit van de maatregelen is het van belang om te weten hoeveel personen zijn gecontroleerd en/of hoeveel uur is gehandhaafd op de verschillende maatregelen. Deze gegevens ontbreken.’ [17].

Onderdeel van factsheet

Brom- en snorfietsers

Brom- en snorfietsers lopen een relatief groot risico om slachtoffer te worden van een ongeval.

Deze factsheet gebruiken?