Bij de huidige medische keuring is leeftijd een belangrijke factor. Het zou echter beter zijn, in lijn met de risicogestuurde aanpak bij verkeersveiligheid, om alleen uit te gaan van functiebeperkingen en aandoeningen die de rijgeschiktheid beïnvloeden. Davidse en collega’s [32] adviseren daarom de huidige leeftijdsgebonden keuring af te schaffen. Een wettelijke meldplicht bij wijziging van de medische conditie en het betrekken van de eigen (huis)arts zou de medische keuring efficiënter kunnen maken [32].
Volgens Karthaus en Falkenstein [13] liggen de belangrijkste functies voor veilige verkeersdeelname als automobilist in het visuele en cognitieve domein (zoals verdeelde aandacht). Functiebeperkingen kunnen bij normale veroudering optreden, maar ook als gevolg van een aandoening zoals de ziekte van Alzheimer. Achteruitgang van functies en aandoeningen die de rijgeschiktheid beïnvloeden komt weliswaar vaker voor bij ouderen, maar het feit dan iemand ouder is, zou volgens deze onderzoekers niet de insteek van de keuring moeten zijn. Diverse onderzoekers concluderen dat keuring op rijgeschiktheid gebaseerd zou moeten zijn op beperkingen van functies die belangrijk zijn voor veilige verkeersdeelname: een risicogestuurde insteek [13] [29] [32]. Er is echter op het moment nog geen test of testbatterij waarmee in een klinische setting in kort tijdsbestek alle facetten van de medische rijgeschiktheid van een automobilist op een valide manier gemeten kunnen worden [33].