Bij welk type ongevallen zijn vrachtauto’s en bestelauto’s vaak betrokken?

Antwoord

De meeste ongevallen met bestelauto’s zijn flankbotsingen op een kruispunt (waarbij beide voertuigen rechtdoor rijden) of frontale ongevallen zonder rijstrookverandering (beide partijen rijden rechtdoor), zie Afbeelding 5.a, 5.b en Tabel 3. Voor vrachtauto’s geldt dat de frontale botsingen zonder rijstrookverandering het vaakst voorkomen. Deze ongevallen komen ook relatief vaak bij personenauto’s voor. Opvallend is dat kop-staartongevallen met een stilstaand voertuig en rechterflankongevallen (met een stilstaand voertuig of bij afslaan naar rechts) bij bestel - en vrachtauto’s relatief vaker voorkomen dan bij personenauto’s (Afbeelding 5.c, 5.d, 5.e). Rechterflankongeval bij afslaan naar rechts betreft de bekende dodehoekongevallen (zie ook de vraag Hoe groot is het ‘dodehoekprobleem’ en wat is er aan te doen?. Daarnaast komen schampongevallen (Afbeelding 5.f) relatief vaak voor bij vrachtauto’s ten opzichte van zowel bestelauto’s als personenauto’s.

Afbeelding 5. Schematische weergave van veel voorkomende ongevallen bij bestelauto’s of vrachtauto’s, zowel binnen de vervoerswijze (a, b), als ten opzichte van personenauto’s (c, d, e, f). [12].

Positie

Vrachtauto’s

 

Bestelauto’s

 

Personenauto’s

 

 

Manoeuvre

Aantal

Manoeuvre

Aantal

Manoeuvre

Aantal

1

Frontaal zonder rijstrookverandering

111

Op kruising flankbotsing

59

Botsing met boom en overige vaste voorwerpen

596

2

Overige flankongevallen

65

Frontaal zonder rijstrookverandering

59

Frontaal zonder rijstrookverandering

294

3

Op kruising flankbotsing

55

Botsing met boom en overige vaste voorwerpen

54

Op kruising flankbotsing

269

4

Kop-staart zonder afslaan

50

Kop-staart zonder afslaan

44

Overige flankongevallen

217

5

Overige

37

Overige flankongevallen

42

Kop-staart zonder afslaan

118

6

Kop-staart met stilstaand voertuig

23

Kop-staart met stilstaand voertuig

19

Niet van de weg

117

7

Linkerflank met afslaan naar links

23

Overige

16

Botsing met overig wegmeubilair

91

8

Schampen

19

Rechterflank met overstekend voertuig

15

Overige

83

9

Rechterflank met afslaan naar rechts[i]

16

Linkerflank met afslaan naar links

15

Voetganger op trottoir of in berm

78

10

Voetganger op trottoir of in berm

16

Botsing met overig wegmeubilair

14

Linkerflank met afslaan naar links

72

Tabel 3. Top 10 van manoeuvres met het hoogste aantal geregistreerde doden in de periode 2008-2014[ii] voor respectievelijk vrachtauto’s, bestelauto’s en personenauto’s. Vetgedrukte manoeuvres komen wel in de top 10 voor bij vrachtauto’s en/of bestelauto’s, maar niet bij personenauto’s (BRON – IenW).

Temmerman et al. [13] identificeerden aan de hand van drie Belgische diepteonderzoeken naar dodelijke en niet-dodelijke ongevallen met vrachtauto’s vier veel voorkomende ongevalstypen. Ongeveer 25% van de bestudeerde ongevallen betrof kop-staartaanrijdingen, voornamelijk bij files. 20% betrof dodehoekongevallen tussen vrachtauto’s en kwetsbare verkeersdeelnemers, met name de dode hoek rechts waarbij de vrachtauto rechts afslaat. Ruim 15% van de ongevallen betroffen flankongevallen op kruispunten. Tot slot was een kleine 10% van de ongevallen geclassificeerd als een ongeval waarbij een bestuurder afweek van zijn rijstrook, zoals onbewust afwijken of fouten tijdens inhaalmanoeuvres. Op Europees niveau beschrijft het ETAC diepteonderzoek [14] de volgende vier ongevalstypen die regelmatig voorkomen bij dodelijke en niet-dodelijke ongevallen met vrachtauto’s: ongevallen op kruispunten (27%), kop-staartaanrijdingen (21%), ongevallen door het verlaten van de rijstrook (11%) en eenzijdige ongevallen (7%).

Davidse en Van Duijvenvoorde [15] identificeerden aan de hand van een diepteonderzoek naar ongevallen in Nederland met bestelauto’s die binnen de bebouwde kom plaatsvonden vijf ongevalstypen van bestelauto’s die regelmatig voorkomen en gemeenschappelijke kenmerken hebben:

  • achteruitrijdende chauffeur rijdt tegen een – door zijn afgesloten cabine – niet zichtbare, kwetsbare tegenpartij;
  • rechts afslaande chauffeur ziet rechtdoorgaande (snor)fietser niet (dodehoekongeval);
  • chauffeur is niet alert op kruisend verkeer;
  • chauffeur en kruisend verkeer kunnen elkaar niet zien door te krap oprijzicht;
  • chauffeur rijdt in onduidelijke, extra oplettendheid vragende verkeerssituatie.

[i] De categorie ‘rechterflank met afslaan naar rechts’ omvat onder andere dodehoekongevallen.

[ii] Voor deze periode is gekozen, omdat vanaf 2015 verreweg de meeste ongevallen qua manoeuvre zijn geregistreerd als ‘overig’ of ‘overige eenzijdig’, op basis waarvan geen betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan.

Onderdeel van factsheet

Vracht- en bestelauto's

In de periode 2009-2018 vielen er gemiddeld per jaar 80 verkeersdoden door een ongeval waarbij een vrachtauto betrokken was en 67… Meer

Deze factsheet gebruiken?