Op 1 januari 2019 waren er ruim 143.000 vrachtauto's (bakwagens en trekker-oplegger/aanhangwagencombinaties) en 914.000 bestelauto’s met een Nederlands kenteken [9]. Het aantal kilometers dat zij aflegden op Nederlandse wegen bedroeg in 2018 6,5 miljard en 17,6 miljard voor respectievelijk vrachtauto’s en bestelauto’s (Tabel 1). Als we deze cijfers over vracht- en bestelauto’s vergelijken met de cijfers over personenauto’s, dan zien we dat er meer personenauto’s in Nederland zijn, maar dat vrachtauto’s en bestelauto’s in Nederland relatief meer kilometers maken per voertuig: vrachtauto’s (bakwagens en trekker-oplegger/aanhangwagencombinaties) maken per voertuig 3,7 keer en bestelauto’s 1,6 keer meer kilometers dan personenauto’s. Het aantal kilometers afgelegd op Nederlandse wegen door zowel Nederlandse als buitenlandse vrachtauto’s en bestelauto’s bedroeg in 2018 respectievelijk 7,4 en 18,4 miljard. Het is niet bekend hoeveel buitenlandse vracht- en bestelauto’s in Nederland rondreden.
Type voertuig |
Aantal Nederlandse voertuigen in januari 2019 [9] |
Aantal gereden kilometers in 2018 (x mln) [10] |
||
|
|
Nederlandse voertuigen |
Buitenlandse voertuigen |
Totaal |
Vrachtauto (bakwagen) |
62.963 |
2.028 |
148 |
2.176 |
Trekker (voor oplegger of aanhangwagen) |
80.078 |
4.467 |
750 |
5.218 |
Oplegger |
164.012 |
|
|
|
Aanhangwagen |
1.008.731 |
|
|
|
Bestelauto |
914.766 |
17.639 |
773 |
18.412 |
Personenauto |
8.530.584 |
104.736 |
5.449 |
110.185 |
Tabel 1. Aantal voertuigen met een Nederlands kenteken en aantal gereden kilometers in Nederland per type voertuig. NB: de kilometergegevens betreffen de voorlopige verkeersprestaties in 2018.
We hebben geen gegevens over het aantal kilometers dat vracht- en bestelauto’s rijden over de verschillende typen wegen. Volgens de regelgeving mogen Langere en Zwaardere Vrachtautocombinaties (LZV’s) echter niet op alle wegen rijden: zij mogen alleen op het hoofdwegennet en op voor LZV’s vrijgegeven wegen rijden. Dit zijn nooit wegen met een snelheidslimiet van 30 km/uur of lager.
Connekt [11] heeft de inzet van bestelauto’s onderzocht. Hieruit bleek dat 2,6% tot 4,6% van het aantal gereden kilometers door bestelauto’s gereden wordt voor bezorging van internetbestellingen aan huis. Ze geven aan dat de verkoop via e-commerce in Nederland jaarlijks een groei doormaakt van 15 tot 20%. Deze groei is te zien in het aantal bestelautokilometers, maar de invloed op het totaal aantal bestelautokilometers is beperkt omdat de aan e-commerce gerelateerde kilometers slechts een klein deel uitmaken van het totaal.