Prototype landelijke rapportage verkeersslachtoffers op basis van ambulancedata

Verkeersslachtoffers gezien door Regionale Ambulancevoorzieningen in 2023
Auteur(s)
van Dijk, M.; Pielage, H.; Versteeg, M.; Nijman, S.
Jaar

VeiligheidNL rapporteert het aantal verkeersslachtoffers in Nederland op basis van data van Regionale Ambulancevoorzieningen uit de Monitor Verkeersslachtoffers (MOVE). In 2023 zag het ambulancepersoneel landelijk naar schatting 86.000 verkeersslachtoffers. Hiervan had één op de drie matig of ernstig letsel (MAIS 2+). In de eerste helft van 2024 vielen er landelijk naar schatting 42.700 slachtoffers. Dat zijn er ongeveer evenveel als in de eerste helft van 2023, een daling in het aantal verkeersslachtoffers blijft daarmee voorlopig uit.

Jonge verkeersdeelnemers lopen grootste risico op een verkeersongeval

Bijna de helft van alle slachtoffers was fietser. Het valt op dat jongeren van 12 tot 17 jaar gemiddeld per 100.000 inwoners het grootste risico lopen op een ongeval met een elektrische fiets. Daarnaast zien we een hoog risico onder jonge automobilisten (18-24 jaar) en jonge brom- /snorfietsers (16-24 jaar) ten opzichte van andere leeftijdsgroepen als we kijken per 100.000 inwoners.

Meeste slachtoffers in verblijfsgebieden, hoogste slachtofferdichtheid op rijkswegen

Ongeveer een derde van de verkeersslachtoffers viel in een verblijfsgebied, waar de maximum snelheid 30km/u of minder is. Het aandeel slachtoffers op 50 km/u wegen ligt iets lager (25%).. Afgezet tegen het aantal kilometer weglengte is de slachtofferdichtheid het grootst op de rijkswegen. Een ongeval komt namelijk bijna twee keer zo vaak voor op rijkswegen ten opzichte van gemeentewegen en provinciale wegen.

MOVE RAV geef inzicht in de verkeersproblematiek op regionaal niveau

Van de zeven RAV’s waarover VeiligheidNL in dit prototype jaaroverzicht rapporteert, vallen de meeste verkeersslachtoffers in de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Tilburg en Breda. Als we de gemeenten nogmaals vergelijken, maar nu gecorrigeerd voor het aantal inwoners, dan staat de gemeente Ouder-Amstel bovenaan. Wegbeheerders kunnen binnen hun gemeente of regio specifieke ongevalslocaties in meer detail onderzoeken met behulp van het MOVE dashboard.

Rapportnummer
Rapport 1018
Pagina's
27
Gepubliceerd door
VeiligheidNL, Amsterdam

Onze collectie

Deze publicatie behoort tot de overige publicaties die we naast de SWOV-publicaties in onze collectie hebben.