Openbare en voertuigverlichting

Geactualiseerd

Visuele informatie is voor verkeersdeelname van groot belang. Zowel openbare verlichting als voertuigverlichting helpt om in het donker de verkeerssituatie te (over)zien en om zelf gezien te worden. Het plaatsen van openbare verlichting zorgt voor een afname van 50% van het aantal letselongevallen in het donker. Nadelen van openbare verlichting zijn onder andere de kans op botsingen met lichtmasten, lichthinder en de kosten voor materiaal, onderhoud en energieverbruik. De effecten van verlaging van het verlichtingsniveau op autosnelwegen op de verkeersveiligheid verschillen per situatie. In het donker fietsen is veiliger met verlichting dan zonder verlichting. Motorvoertuigverlichting overdag (MVO) resulteert in minder ongevallen bij daglicht. Het vermindert de zichtbaarheid van fietsers en voetgangers niet.

Waarom is (goede) verlichting belangrijk voor verkeersveiligheid?
Hoe belangrijk is (goede) verlichting voor de verkeersveiligheid?
Wat zijn mogelijke nadelen van openbare verlichting?
Wat zijn de richtlijnen voor openbare verlichting?
Wat is het veiligheidseffect van het (gedeeltelijk) uitschakelen van de openbare verlichting op de snelweg?
Waarom is verlichting van tunnels belangrijk?
Wat zijn de regels in Nederland voor het voeren van voertuigverlichting?
Wat is het veiligheidseffect van voertuigverlichting overdag?
Wat zijn mogelijke nadelen van voertuigverlichting overdag?
Hoe gevaarlijk is fietsen zonder goede verlichting?
Is er veiligheidsverschil tussen typen lampen?
Publicaties en bronnen
3 + 9 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.

Deze factsheet gebruiken?

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.