Verkeershandhaving

Geactualiseerd

In Nederland wordt al tientallen jaren een systeemaanpak van verkeersveiligheid gehanteerd waarbij maatregelen op de terreinen van ‘Engineering’, ‘Education’ en ‘Enforcement’ (3E’s) elkaar aanvullen. Verkeershandhaving (‘Enforcement’) vermindert risicovol verkeersgedrag en is daarom een belangrijk onderdeel van het verkeersveiligheidsbeleid. De objectieve pakkans (de feitelijke kans om gepakt te worden bij een overtreding) en de subjectieve pakkans (de door de weggebruiker ingeschatte kans om gepakt te worden) bepalen in hoge mate het succes van verkeershandhaving. De zwaarte van de straf heeft slechts een bescheiden invloed op verkeersgedrag.

De algemene basisteams, de teams Verkeer van de Regionale Eenheden van de politie, en de Landelijke Eenheid (voorheen KLPD) houden toezicht op het verkeer. Hierbij wordt nauw samengewerkt binnen de lokale driehoek (burgemeester, Openbaar Ministerie en politie), en met wegbeheerders en partners zoals Veilig Verkeer Nederland. Vanaf 2016 gelden de volgende landelijke handhavingsprioriteiten: Verkeersveelplegers, Afleiding, Rood licht, Alcohol en drugs, en Snelheid (afgekort VARAS). Het aantal bekeuringen via geautomatiseerd toezicht is het afgelopen decennium min of meer constant gebleven. Het aantal bekeuringen na staandehouding is daarentegen fors gedaald van jaarlijks ruim meer dan een miljoen in 2008-2010, naar net iets meer dan 400.000 in 2018.

Hoe is verkeershandhaving in Nederland georganiseerd?
Wat zijn de landelijke prioriteiten voor verkeershandhaving?
Welke methoden gebruikt de politie voor verkeershandhaving?
Hoeveel wordt er in Nederland gehandhaafd?
Welke typen sancties bestaan er bij verkeersovertredingen?
Waar hangt de effectiviteit van politietoezicht van af?
Helpt het verzwaren van straffen?
Wat is het effect van de handhavingsmethoden per prioriteit?
Wat zijn rehabilitatiecursussen en hoe effectief zijn ze?
Wat zijn effectieve methoden voor de aanpak van zware overtreders ?
Hoe effectief is het belonen van goed gedrag?
Hoe ziet verkeershandhaving bij niet-autoverkeer eruit?
Wat is het verschil tussen een administratieve boete en een strafrechtelijke procedure?
Zijn staandehoudingen effectiever dan geautomatiseerd toezicht?
Welk effect heeft het vooraf melden van politiecontroles (bijvoorbeeld op de radio)?
Wordt er ook gehandhaafd op het onderliggende wegennet?
Betekent een verandering van het aantal boetes dat weggebruikers zich beter of slechter zijn gaan gedragen?
Wat vindt de weggebruiker van verkeershandhaving?
Publicaties en bronnen
2 + 10 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.

Deze factsheet gebruiken?

SWOV-publicatie

Dit is een publicatie van SWOV, of waar SWOV een bijdrage aan heeft geleverd.