30 km/uur is niet veilig genoeg voor leefbare straten.

Author(s)
Zomervrucht, J. Hendriks, G. & Wit, A. de
Year
Abstract

De ontwikkeling van grote 30-km-gebieden is erg belangrijk voor de verkeersveiligheid. In het kader van het verminderen van ernstige verkeersongevallen (met doden en gewonden) moet echter het belang van een effectief lagere snelheid dan 30 km/uur niet worden onderschat. 30 km/uur vermindert zeker het gevaar ten opzichte van de oorspronkelijke 50 km/uur, maar verhoogt niet automatisch de kwaliteit van de verblijfsfunctie, de bruikbaarheid voor sociale activiteiten op straat voor jong en oud. De snelheidsbeperking tot 30 km/uur blijkt weinig bij te dragen aan de onafhankelijke mobiliteit van kinderen en hun mogelijkheden om buiten te spelen. Ouders ervaren 30-km straten vaak nog te onveilig voor hun kinderen, en niet ten onrechte. Een aanrijding met 30 km/uur heeft nog te vaak zeer ernstige gevolgen, zelfs met dodelijke afloop. Om woonstraten veiliger en aantrekkelijker te maken verdient waar mogelijk een lagere snelheid dan 30 km/uur dan ook de voorkeur. (Author/publisher)

Request publication

1 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20071367 gg ST (In: ST 20071367 CD-ROM)
Source

In: Verkeerskundige werkdagen 2007, Hilversum, 13 en 14 juni 2007, 2 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.