80, niet altijd prachtig?

Author(s)
Tool, O.G.P. Bokma, J.R. & Hoogendoorn, S.P.
Year
Abstract

In Nederland is op een aantal trajecten op de autosnelweg een verlaagde snelheidslimiet van 80 km/u ingevoerd. Deze maatregel is genomen om de emissies van het verkeer te-rug te dringen en daarmee de luchtkwaliteit te verbeteren. De eerste pilot met deze snelheidslimiet van 80 km/u was de A13 bij Overschie werd gestart in mei 2002. De pilot is uitgebreid geëvalueerd op verschillende aspecten en de resultaten gaven aanleiding tot een verdere scan naar mogelijke trajecten in Nederland. In dit paper wordt aangetoond dat het op basis van de ervaringen op de A13 Overschie en gedegen vooronderzoek niet zondermeer mogelijk is gebleken om het effect van in-voering van 80 km/uur gecombineerd met trajectcontrole op andere trajecten te voor-spellen. Een belangrijk aandachtspunt hierbij zijn de weefvakken en invoegingen, waar ongewenste vermindering van de verkeersdynamiek kan optreden met als gevolg een forse capaciteitsreductie. Deze constatering leidt tot de conclusie dat 80 km/uur niet prachtig is op trajecten met weefvakken en veel invoegingen. Verder is gebleken dat de effecten die zich voordoen bij invoering van 80 km/u gecombineerd met trajectcontrole behoorlijk gecompliceerd kunnen zijn en sterk trajectafhankelijk zijn. Rekening houdend met de kennis uit dit pa-per blijkt het noodzakelijk om voor ieder nieuw 80 km/uur traject de effecten op de doorstroming uitgebreid te onderzoeken. Met name omdat de mogelijke extra filevor-ming weer een negatief effect heeft op de luchtkwaliteit, het geluid en de verkeersveiligheid. (Author/publisher)

Request publication

6 + 2 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20062173 d4 ST (In: ST 20062173 [electronic version only])
Source

In: Samenwerken is topsport : 33ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Amsterdam, 23 en 24 november 2006, deel 4, p. 927-950, 4 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.