Aanvaardbaarheid van de maximale snelheidsbegrenzer : naar een draagvlak voor een voertuigtechnische snelheidsbeheersing binnen een intrinsiek veilige verkeersomgeving. Studie in opdracht van het DWTC.

Author(s)
Mol, J. de
Year
Abstract

Deze publicatie is het resultaat van een onderzoek dat uitgevoerd werd in het kader van een DWTC-project. De bedoeling van dit project "Naar Een Draagvlak Voor Een Voertuig-Technische Snelheidsbeheersing Binnen Een Intrinsiek Veilige Verkeersomgeving" had als doel om te onderzoeken welke nieuwe snelheidsbeheersingsmaatregelen kunnen uitgewerkt worden. Vooral maatregelen die de snelheid aan banden leggen via in-car -technieken en via categorisering van wegen, maakten het voorwerp uit van dit onderzoek. De bestaande snelheidsmaatregelen -in casu de maximale snelheidsbegrenzer in autocars en vrachtwagens vormen een belangrijk referentiepunt. Immers uit de aanvaardbaarheid van de snelheidsbegrenzer kunnen lessen getrokken worden die bruikbaar zijn wanneer een intelligente snelheidsbegrenzer voor alle voertuigen wordt ingevoerd. Dit rapport brengt verslag uit over het onderzoek naar de satisfactie bij beroepschauffeurs en vervoerbedrijven over de maximale snelheidsbegrenzer in autocars (> 10 ton) en vrachtwagens (> 12 ton). Dit rapport wil lessen trekken uit de amateuristische manier waarop de maximale snelheidsbegrenzer in België is ingevoerd en tezelfdertijd aangeven hoe uit de gemaakte fouten, beleidsaanbevelingen voor een versterken van het draagvlak voor ISA kunnen gehaald worden. Het onderzoek bij de beroepschauffeurs werd uitgevoerd met medewerking van de vakorganisaties in de vervoersector. Een aselecte keuze van vervoerbedrijven maakte het mogelijk een geografisch gespreid beeld te hebben van mening van de bedrijven. De selectie van de bedrijven probeerde een zo goed mogelijk representatief beeld te geven op basis van de grootte van het vervoerbedrijf (aantal werknemers). -De onderzoeksresultaten geven een niet zo flatterend beeld van het correct gebruik van de maximale snelheidsbegrenzer door de vervoersector. De publicatie van enkele besluiten heeft tot hevige reacties geleid van de autocarsector zonder dat enig controleerbaar gegeven werd ingebracht. Op basis van de resultaten van deze studie worden in deel III beleidsaanbevelingen gepubliceerd. De bedoeling is dat enerzijds bij het invoeren van een nieuwe maatregel zoals ISA de nodige begeleidings- en draagvlakversterkende maatregelen worden genomen en anderzijds dat de bestaande reglementering wordt aangepast zodat via handhaving, controlemechanismen en aangepaste bestraffing een correcte naleving wordt bekomen. Daarenboven wordt in deze nota ook aangegeven hoe op korte en lange termijn bepaalde nieuwe evoluties kunnen verwacht worden en hoe het beleid zich daarop moet voorbereiden. (Author/publisher)

Request publication

2 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20030477 ST [electronic version only]
Source

Gent, Universiteit Gent, Centrum Duurzame Ontwikkeling CDO, 2000, 77 p., 22 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.