Actieplan verbetering verkeersveiligheid motorrijders : plan van aanpak.

Author(s)
-
Year
Abstract

Het aantal motoren en motorscooters in Nederland is de laatste 15 jaar met gemiddeld 5% per jaar gestegen. Motoren hebben een natuurlijke plaats in het vervoerssysteem en hebben een aantal voordelen ten opzichte van een aantal andere modaliteiten: ze belasten het milieu in beperkte mate en kunnen een rol spelen bij het terugdringen van files en parkeerproblemen in de binnenstad. Er zijn echter niet alleen maar voordelen aan het gebruik van motorfietsen. Bijna 1 op de 10 verkeersdoden van het afgelopen jaar was een motorrijder, namelijk 70 van de 720 verkeersdoden. Het ongevalsrisico ligt tot 25 keer hoger dan bij auto-inzittenden. Belangrijke oorzaken van motorfietsongevallen zijn voorrangsfouten (naar verhouding vaak omdat een automobilist de motor niet heeft opgemerkt) en daarnaast het verlies van de macht over het stuur door de motorrijder. Het doel van dit actieplan is om het ongevalsrisico per kilometer voor motorrijders te verkleinen en zo te zorgen voor minder slachtoffers onder motorrijders. Hoewel de meerjarige trend nog altijd een daling in het aantal doden laat zien, neemt het aantal motorrijders dat overlijdt in het verkeer de laatste 3 jaar niet verder af, wat een extra stimulans is om dit actieplan te presenteren. (Author/publisher)

Request publication

11 + 5 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20111529 ST [electronic version only]
Source

's-Gravenhage, Ministerie van Infrastructuur en Milieu, 2011, 32 p., ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.