Actieprogramma Verkeersveiligheid 2011-2012.

Author(s)
Interprovinciaal Overleg IPO Stadsregio’s Verkeer en Vervoer Unie van Waterschappen UvW Vereniging van Nederlandse Gemeenten VNG & Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Year
Abstract

Nederland behoort tot de meest verkeersveilige landen van Europa. Toch kwamen er in 2009 720 mensen om in het verkeer. Hoewel dit een afname is van 4% ten opzichte van 2008, betekent dit dat er in Nederland elke dag gemiddeld 2 mensen niet thuis komen als gevolg van een verkeersongeval. Talloze anderen raken gewond, het aantal ernstig verkeersgewonden is de laatste jaren gestegen tot bijna 17.700 in 2008. Daarnaast heeft verkeersonveiligheid ook grote consequenties op andere terreinen. De gevolgen voor de economie (de kosten lopen in de miljarden en zijn vele malen hoger dan de kosten van files, ongevallen zijn een belangrijke oorzaak van files), volksgezondheid (ziekenhuis, nazorg, revalidatie, medicijnen) en sociale voorzieningen (arbeidsongeschiktheidsuitkeringen) zijn aspecten die het belang van een voortdurende aandacht voor dit onderwerp mede onderstrepen. Leidend kader voor het Nederlandse verkeersveiligheidsbeleid is het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2008 — 2020, met als hoofdlijn een permanente verbetering van de verkeersveiligheid die ten goede komt aan alle verkeersdeelnemers, maar speciaal ook aan de kwetsbare deelnemers. In het tweejaarlijkse Actieprogramma wordt een overzicht geboden van activiteiten die plaatsvinden in het kader van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2008 — 2020. Het Actieprogramma 2009 - 2010 heeft de afgelopen twee jaar voor zowel de Rijksoverheid als de decentrale overheden als leidraad gefungeerd voor de uitvoering van het nationale en decentrale verkeersveiligheidsbeleid en zo een bijdrage geleverd aan het dichterbij brengen van de gestelde verkeersveiligheidsdoelstellingen: maximaal 500 doden en maximaal 10.600 ernstig verkeersgewonden in 2020. Het nu voorliggende Actieprogramma Verkeersveiligheid 2011 — 2012 gaat door op de weg die we met het vorige Actieprogramma zijn ingeslagen. Waar mogelijk hebben we de ervaringen die we hebben opgedaan, gebruikt om het Actieprogramma 2011 — 2012 verder te optimaliseren. Dit heeft er onder andere toe geleid dat vier prioritaire thema’s zijn benoemd die extra aandacht krijgen. Het gaat hierbij om de verbetering van de veiligheid van fietsers, het terugdringen van het aantal enkelzijdige ongevallen, de verbetering van de veiligheid van de oudere verkeersdeelnemer én die van jonge beginnende bestuurders. (Author/publisher)

Publication

Library number
20110725 ST [electronic version only]
Source

's-Gravenhage, Ministerie van Infrastructuur en Milieu, 2011, 28 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.