Advies praktijkproef : Eemshaven Fase I.

Author(s)
Craen, S. de Hoekstra, A.T.G. Loenis, B.J.C. & Schagen, I.N.L.G. van
Year
Abstract

Om innovaties op het gebied van zelfrijdende voertuigen te stimuleren, faciliteert Nederland het testen van zelfrijdende voertuigen op de openbare weg. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft een Testprocedure zelfrijdende voertuigen op de Nederlandse openbare weg opgesteld, die op basis van maatwerk bij een aanvraag voor een praktijkproef wordt gehanteerd. De procedure bestaat uit drie nauw met elkaar samenhangende onderdelen: voertuig, weg en mens (gedrag). Bij beoordeling van een praktijkproef is de Dienst Wegverkeer (RDW) eindverantwoordelijk voor de ontheffing en verantwoordelijk voor het onderdeel ‘voertuig’. De betreffende wegbeheerder of CROW Taskforce Dutch Roads is verantwoordelijk voor het onderdeel ‘weg’. SWOV is gevraagd om RDW te adviseren over de mens-/gedragsaspecten van de proeven, zodat zij deze kunnen meewegen in hun (eind)oordeel voor de ontheffing. Het doel van het SWOV-advies is om de mogelijke risicofactoren te beschrijven en te wegen, om zo te kunnen komen tot een bredere afweging dan op basis van het voertuig alleen en daarmee de veiligheid van te beproeven systemen op de openbare weg te bevorderen. Deze notitie beschrijft het SWOV-advies over het project Eemshaven Fase I. In dit project wordt met een zogenaamde ‘people mover’ (de EZ10 van EasyMile) gereden in het havengebied Eemshaven. Tijdens het project worden verschillende omstandigheden getest: variatie in snelheden; interactie met regulier verkeer ((vracht)verkeer, fietsers, voetgangers); rotonde rijden; werken met tijdelijke verkeerssystemen (zoals VRI) en rijden onder wisselende weersomstandigheden. In deze fase wordt nog niet met ‘echte’ passagiers gereden; mogelijk wel met projectmedewerkers en studenten. De proef vindt deels binnen het ‘normale’ verkeer plaats en deels op afgesloten wegen/wegvakken. Dit SWOV-advies bevat een inventarisatie van de mogelijke verkeersveiligheidsrisico’s, een inschatting van de ernst van deze risico’s en een advies over hoe deze risico’s beperkt kunnen worden. We gaan er hierbij vanuit dat de systemen werken zoals beschreven in de beschikbare documentatie. Het SWOV-advies beperkt zich tot de omstandigheden van deze specifieke praktijkproef. Met andere woorden, het zegt niets over de verkeersveiligheidseffecten van deze zelfrijdende voertuigen op een andere locatie, op een ander moment, of over een bredere toepassing van dit soort technologieën in ons verkeerssysteem.

Publication

Library number
C 51805 [electronic version only]
Source

Den Haag, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV, 2017, 26 p., 55 ref.; R-2017-4

SWOV publication

This is a publication by SWOV, or that SWOV has contributed to.