Afstemmen ruimtelijke ordening en verkeer en vervoer als sleutel tot duurzame mobiliteit. Deel 2 in de serie ‘Duurzame mobiliteit in stad en regio’.

Author(s)
Gorris, T. & Rietveld, P.
Year
Abstract

Ons mobiliteitssysteem vormt de neerslag van een wisselwerking tussen ruimtelijke ordening, beleid en allerlei maatschappelijke trends en ontwikkelingen. Dit maakt de weg naar een duurzaam mobiliteitsysteem uiterst complex. Binnen het programma Transumo is hard gewerkt aan Transities naar duurzame mobiliteit. Transitie wil in dit verband zeggen op een totaal nieuwe manier naar de verkeer- en vervoerproblematiek kijken en deze via geheel nieuwe oplossingsstrategieën aanpakken. Transumo staat voor TRANsition to SUstainable Mobility. Er is kennis ontwikkeld hoe een echte systeemvernieuwing in mobiliteit te bewerkstelligen. In dit paper worden de resultaten van de onderzoekingen en praktijktoepassingen van het Transumo thema “Ruimtelijke ontwikkeling en bereikbaarheid” behandeld. Infrastructuur ontwikkeling en ruimtelijke ontwikkeling zijn twee gebieden die onderling zouden moeten samenhangen, maar in de praktijk is deze samenhang heel lastig vorm te geven. De uitdagingen liggen ondermeer op de volgende terreinen: 1) Het verbinden van de twee werelden van de planning van ruimtelijke inrichting en infrastructuur en 2) Het ontwikkelen van wetenschappelijke kennis die een aantoonbare praktijkrelevantie heeft voor ondermeer het vormgeven van geintegreerde planontwikkeling en daarmee samenhangende vragen van gebiedsontwikkeling, samenwerking tussen private en publieke partijen en verevening. Transumo projecten hebben resultaten voortgebracht die in en met de praktijk zijn ontwikkeld. Via een zogenaamd mediated planning support (MPS) systeem hebben planners en instrument-aanbieders leren samen werken aan een geïntegreerde planvorming. De ontwikkelde bereikbaarheidskaart maakt inzichtelijk wat de huidige en toekomstige bereikbaarheid is en legt daarbij tevens de relatie met vastgoedwaarde. Deze relatie legt de weg open voor private betrokkenheid in de mobiliteitsproblematiek. Dit paper eindigt met conclusies en aanbevelingen die inspiratie bieden voor lokale overheden hoe in de toekomst via een transitieaanpak met verkeer- en vervoerproblemen en aanpassingen van de infrastructuur om te gaan. (Author/publisher)

Publication

Library number
20180288 ST [electronic version only]
Source

In: Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS, Antwerpen, 19 en 20 november 2009, 13 p., 6 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.