Agressiviteit van het verkeer : een nieuwe stand van zaken.

Author(s)
Pilate, O. & Cocu, X.
Year
Abstract

De problematiek van de dimensionering van wegconstructies, meer bepaald de vraag hoe daarbij rekening moet worden gehouden met de agressiviteit van het verkeer, is niet nieuw. Er bestaan veel benaderingen; sommige zijn deterministisch, maar de meeste zijn empirisch. Al een veertigtal jaren verdiept het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw OCW zich in de verschillende benaderingen voor dimensionering. Als parameter verandert het verkeer voortdurend. Wij zullen zien dat het huidige verkeer heel andere kenmerken vertoont dan in 1991 – toen het histogram van de verkeerslasten voor het laatst werd herzien –, waardoor een aantal hypothesen uit die tijd moet worden bijgestuurd. Meer bepaald zijn de zware vrachtwagens met een tandemasstel (dubbele assen) of een tridemasstel (triple assen) zo in aantal toegenomen, dat de relatieve “agressiviteit” van deze assen opnieuw moet worden bekeken om ze in de dimensionering van wegconstructies te kunnen doorberekenen. Dit dossier wil een actuele balans opmaken van de verkeersgegevens die voor de dimensionering van wegconstructies relevant zijn. Daarnaast wil het twee methoden vergelijken om, uitgaande van realistische hypothesen voor zowel het verkeer als de wegconstructies, de relatieve agressiviteit van verschillende soorten van assen te berekenen. (Author/publisher)

Request publication

2 + 0 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
C 46107 [electronic version only] /22 /71 / ITRD F140147
Source

Brussel, Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw O.C.W., 2007, 24 p., 8 ref.; Dossier 4; Bijlage bij OCW Mededelingen No. 73 - ISSN 0777-2572

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.