Anders beprijzen : regionaal, toch minder congestie. Paper gepresenteerd tijdens het Nationaal verkeerskundecongres 2010, De Doelen Rotterdam, 3 november 2010.

Author(s)
Buitendijk, D. Leopold, J.-H. & Oostdijk, A.
Year
Abstract

Nederland is langzamerhand een eiland geworden te midden van allerlei beprijzingssystemen. Bekend zijn de Londense congestion charge , congestiesystemen in Scandinavië, het Duitse en andere heffingssystemen voor vrachtauto’s en in Zuid- en Oost Europa is tolheffing op autowegen volstrekt geaccepteerd. Ook Vlaanderen voert een vrachtautoheffing in. Nu voor de vijfde keer kilometerheffing politiek is gesneuveld is de vraag: wat is verstandig? In veel beleidssectoren is volumebeleid gereguleerd met economische instrumenten al langer geaccepteerd. Ook private partijen als OV-, nuts en recreatiebedrijven sturen op optimale capaciteitsverdeling door aantrekkelijke dalprijzen. Steden en regio’s voelen als eerste de effecten van de files en incasseren ook als eerste de positieve effecten van beprijzing. Bepaal als Rijk de kaders en laat de uitwerking over aan regio’s. De lopende pilots spitsmijden laten zien dat de regio prima draagvlak kan verzorgen! Dan is het zeker haalbaar om binnen vier jaar een vorm van beprijzing in te voeren. (Author/publisher)

Publication

Library number
20101949 mmm ST [electronic version only]
Source

In: Nationaal verkeerskundecongres 2010, De Doelen Rotterdam, 3 november 2010, 3 p., 2 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.