Nederland is langzamerhand een eiland geworden te midden van allerlei beprijzingssystemen. Bekend zijn de Londense congestion charge , congestiesystemen in Scandinavië, het Duitse en andere heffingssystemen voor vrachtauto’s en in Zuid- en Oost Europa is tolheffing op autowegen volstrekt geaccepteerd. Ook Vlaanderen voert een vrachtautoheffing in. Nu voor de vijfde keer kilometerheffing politiek is gesneuveld is de vraag: wat is verstandig? In veel beleidssectoren is volumebeleid gereguleerd met economische instrumenten al langer geaccepteerd. Ook private partijen als OV-, nuts en recreatiebedrijven sturen op optimale capaciteitsverdeling door aantrekkelijke dalprijzen. Steden en regio’s voelen als eerste de effecten van de files en incasseren ook als eerste de positieve effecten van beprijzing. Bepaal als Rijk de kaders en laat de uitwerking over aan regio’s. De lopende pilots spitsmijden laten zien dat de regio prima draagvlak kan verzorgen! Dan is het zeker haalbaar om binnen vier jaar een vorm van beprijzing in te voeren. (Author/publisher)
Abstract