Deze activiteit maakt deel uit van het zoeken naar een oplossing voor het probleem met spoorvorming in onze zwaar belaste wegen. Volgens de ervaringen in het buitenland vormt AVS (asfaltbeton met verhoogde stijfheid) een uitstekend compromis voor de algemene levensduur (spoorvorming, scheurvorming, enz.) van onderlagen in zwaar belaste wegconstructies. Het onderzoek had tot doel de haalbaarheid van deze technologie in België aan te tonen en de nodige kennis op te doen om AVS-mengsels correct te ontwerpen, te bereiden en te verwerken. Een uitgebreid laboratoriumonderzoek leidde tot de keuze van negen AVS-varianten voor toepassing op een proeflocatie (autosnelweg E19 te Kontich). Na bijna twee jaar onder verkeer gedragen de proefvakken zich uitstekend. Met de resultaten die in het laboratoriumonderzoek en bij de aanleg van de proefvakken zijn verzameld, zijn voorschriften opgesteld. Deze voorschriften zijn klaar om in de standaardbestekken te worden opgenomen en dienden als uitgangspunt voor aanbevelingen aan de verschillende partijen die deze technologie willen toepassen : adviesbureaus, aannemers, wegbeheerders, laboratoria, enz. (Author/publisher)
Abstract