Attitudemeting Verkeersveiligheid 2009 : evoluties sinds 2003 en 2006.

Author(s)
Boulanger, A.
Year
Abstract

Naar aanleiding van de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid werden indicatoren gedefinieerd in verband met een aantal attitudes ten aanzien van verkeersveiligheid. Deze en andere attitudes worden om de drie jaar gemeten om de evolutie ervan in de loop der tijd op te volgen. Een eerste meting vond plaats in 2003. In het najaar van 2009 voerde het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid de derde opiniepeiling uit met vragen over een aantal grote verkeersveiligheidthema’s (zoals rijden onder invloed van alcohol en/of drugs, snel rijden en gordeldracht). Dit rapport bespreekt de resultaten van de attitudes waarvoor in één van de vorige edities vergelijkbare stellingen voorkwamen. Voor het onderzoek werden 1500 bestuurders op hun thuisadres mondeling geïnterviewd. De doelgroep bestond uit in België wonende bestuurders die gedurende de laatste 6 maand minstens 1500 km afgelegd hadden als bestuurder van een auto of een bestelwagen. Uit de resultaten van 2009 blijkt dat de Belgische bestuurder nog steeds zeer bezorgd is over verkeersveiligheid als maatschappelijk probleem. Daarenboven bestaat er een ruim sociaal draagvlak voor het huidige verkeersveiligheidsbeleid. Meer nog, bepaalde regels en straffen mogen zelfs (nog) strenger zijn en dit in combinatie met een intensiever handhavingsbeleid. Het feit is dat men de kans op een politiecontrole nog steeds klein acht (en dit voor alle type controles). De geïntegreerde aanpak van de overheid waarin zowel infrastructurele verbeteringen, meer politiecontroles en adequate sensibiliseringscampagnes een rol hebben, zou de meeste bestuurders wel helpen om veiliger te rijden. Een ander belangrijk resultaat uit deze studie zijn de zelfgerapporteerde attitudes per thema (alcohol, drugs, snelheid en gordel). Rijden onder invloed van alcohol en drugs is voor het merendeel van de bevolking onaanvaardbaar. Toch geeft 13% van de respondenten toe de afgelopen maand één of meerdere keren dronken achter het stuur te hebben gezeten. Dit gedrag is de laatste 3 jaar dus niet verbeterd. Tegenstrijdige opinies zien we ook op vlak van snel rijden. Enerzijds beseft 80% van de respondenten dat snel rijden risico’s inhoudt. Desondanks zijn de meest vastgestelde overtredingen (PV en boetes) te wijten aan het overschrijden van de snelheidslimieten. Verder vindt men de regels en straffen voor snel rijden ook te streng. Qua zelfgerapporteerde gordeldracht draagt een ruime meerderheid de gordel altijd voorin. Achteraan ligt het percentage een stuk lager maar is er licht op vooruit gegaan sinds 2006. De cijfers op vlak van het veilig vervoeren van kinderen kennen een verontrustende daling sinds de vorige meting. Het effect van de gordeldiercampagne lijkt weg te ebben. Indien we de attitudes inzake de vier thema’s vergelijken met de doelstellingen van de Staten-Generaal van 2007 (en 2002), blijkt evenwel dat op verschillende vlakken de resultaten van 2009 nog (ver) onder de doelstellingen blijven. Deze vaststelling roept op tot blijvende inspanningen op vlak van infrastructurele maatregelen, handhaving en sensibilisatie. (Author/publisher)

Publication

Library number
20101565 ST [electronic version only]
Source

Brussel, Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid BIVV, Observatorium voor de Verkeersveiligheid, 2010, 85 p., 21 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.