Autobezit van huishoudens in samenhang met de woon- en de werklocatie.

Author(s)
Maat, K. & Timmermans, H.
Year
Abstract

Veel huishoudens ervaren het bezit van een auto als een noodzakelijke basisbehoefte. Bovendien verschuift de beschikbaarheid van de auto voor het huishouden naar beschikbaarheid voor het individu. Dit paper analyseert de mate waarin kenmerken van de woon-en werklocatie van invloed zijn op beslissingen ten aanzien van autobezit, in het bijzonder waarom bepaalde huishoudens geen auto bezitten en andere huishoudens juist meerdere auto’s bezitten. Expliciet wordt in de analyse de interactie tussen de partners betrokken, onderscheiden naar geenverdieners, alleenverdieners en tweeverdieners. De hypothese wordt getoetst met behulp van een serie logit modellen op basis van gedetailleerde data. Uit de analyses blijkt dat naarmate de dichtheden van de residential neighbourhood groter zijn en de afstanden tot het station kleiner, de kans groter is dat het huishouden geen auto heeft. Gekeken naar de rol van het werk, blijkt dat tweeverdieners vaker beschikken over een auto en vaker over twee auto’s dan alleenverdieners. Bovendien laten tweeverdieners meer invloeden zien van de woon- en de werklocatie. (Author/publisher)

Request publication

9 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20062173 f8 ST (In: ST 20062173 [electronic version only])
Source

In: Samenwerken is topsport : 33ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Amsterdam, 23 en 24 november 2006, deel 6, p. 1673-1687, 17 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.