Autovrije centrumgebieden : het proces van eigen belang naar teambelang.

Author(s)
Osta, A.A.M. van Everaars, J.J. & Windhouwer, C.J.
Year
Abstract

In de zoektocht naar verbeteringen van de leef- en verblijfsomgeving is het centrumgebied van een (middel)grote stad vaak een apart aandachtspunt. De versterking van het kernwinkelgebied en de behoefte om te groeien van plaatselijke naar regionale (winkel)functie heeft ook zijn gevolgen op de ruimte voor rijdend en verblijvend verkeer. Gedachten gaan naar het creëren van een autovrij gebied, waarbij het een utopie is om dit met uitsluitend borden en zonder fysieke maatregelen ook gegarandeerd te krijgen. Voordat de fysieke maatregelen op straat gerealiseerd kunnen worden, staat de wegbeheerder een uitdagende taak te wachten om het volledig en goed te regelen, met een tevreden bevolking als resultaat. En dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan in een centrumgebied waar 1001 belangen spelen die lang niet altijd homogeen van aard zijn. Het proces waar de wegbeheerder voor staat is omvangrijk, in ieder geval veel uitgebreider dan vantevoren wordt ingeschat. Een uitgebreide communicatie met de nodige partijen om zo het draagvlak te creëren is cruciaal. Alleen dan zullen de inhoudelijke maatregelen en bijkomende aspecten gedragen kunnen worden. Het opstellen van een communicatieplan aan het begin van het traject is derhalve een must. De inhoudelijke uitwerking is een proces van grof naar fijn. Het start met het opstellen van een visie van het gebied, de benadering van bovenaf, waarbij bereikbaarheid, ontsluiting en de toekenning van een beperkt aantal toegangen tot het gebied komen hierbij aan bod. De toegang moet vooral selectief zijn en wordt vormgegeven in een goede mix tussen vaste en dynamische afsluitingen. De uitwerking van de visie lijkt dan niet zo moeilijk, maar is eveneens een omvangrijk proces. Inhoudelijk zijn er 5 uit te werken onderdelen: installaties, ontwerp van de afsluitingen, verkeersbesluit/bebording, ontheffingenbeleid en de opzet van de beheerorganisatie. Stuk voor stuk elementen met een aparte invulling en een groot aantal aandachtspunten. Dit moet geleid worden in een strakke doch realistische tijdplanning en onder leiding staan van een goede procesmanager die van A tot Z verantwoordelijk is voor het proces. Het eindresultaat is een teamprestatie waarin iedere individuele speler zich thuis voelt en in de toekomst prestaties kan wegzetten. Voor alle partijen biedt een regelmatige evaluatie van het systeem tips en tops om het succes verder uit te breiden. (Author/publisher)

Request publication

9 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20062173 d12 ST (In: ST 20062173 [electronic version only])
Source

In: Samenwerken is topsport : 33ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Amsterdam, 23 en 24 november 2006, deel 4, p. 1093-1112, 8 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.