Back to the future : over een toekomst voor het openbaar vervoer.

Author(s)
Koolen, R. & Tertoolen, G.
Year
Abstract

Door toenemende individualisering, wijzigende bestedingspatronen en bevolkingsgroei zal de (auto)mobiliteit de komende jaren nog meer toenemen. In stedelijk gebied dient de overheid als gevolg daarvan sterk regulerend op te treden als hoeder van het algemeen belang. Omdat het tevens de intentie is van de overheid om de keuzevrijheid zoveel mogelijk in stand te houden, dient in stedelijk gebied een integraal beleid gevoerd te worden met het openbaar vervoer als drager van de mobiliteit. Openbaar vervoer vervult momenteel vooral de rol van ‘alleen als het niet anders kan.’ In dit paper wordt op basis van relevant onderzoek aangetoond dat door het centraal stellen van OV in de stad en tegelijk het autogebruik hier te ontmoedigen een context ontstaat waarin het OV een reële eerste keuze wordt. Diverse aspecten komen hierbij aan de orde variërend van maatschappelijke trends, individueel keuzegedrag, ruimtelijke ontwikkeling tot de kosten van vervoer. Dit alles dient op elkaar te worden afgestemd, waarbij transparantie en eenduidigheid voorop dienen te gaan. Net als vroeger het geval was, dient het verschil in lusten en lasten van het vertoeven in de stad in vergelijking tot het buitenstedelijk gebied voor zichzelf te spreken. (Author/publisher)

Request publication

7 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20062173 b6 ST (In: ST 20062173 [electronic version only])
Source

In: Samenwerken is topsport : 33ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Amsterdam, 23 en 24 november 2006, deel 2, p. 383-399, 15 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.