Beïnvloeding rijgedrag : too soft to handle? : evaluatie en monitoring van Het Nieuwe Rijden.

Author(s)
Wilbers, P. & Wismans, L.
Year
Abstract

Influencing drivers behaviour: Too soft to handle? Monitoring and evaluation of the Netherlands ECO-DRIVING Programme. In the Netherlands the Ministry of Transport together with the Ministry of Environment initiated the ECO-DRIVING programme ‘Het Nieuwe Rijden’. The programme is implemented by SenterNovem, an agency of the Ministry of Economic Affairs, in collaboration with a large number of consumer and retail organisations. The programme’s main objective is to reduce CO2 emissions of road-traffic by employing activities that inform, stimulate and teach current and future drivers a sustainable driving style. In the past five years SenterNovem has evaluated the environmental impacts of the programme and projects. A monitoring methodology was developed and applied for the yearly assessment and quantification of environmental impacts regarding the reduction of CO2 emissions. In applying a monitoring methodology and performing intervention analyses policy makers can get a pretty clear image of the cost-effective­ness of the programme. It appears to be possible to monitor and evaluate programmes that aim at changing consumers’ behaviour. By systematically assessing programme resources, activities and objectives interventions can be evaluated and adjusted periodically. As many factors are involved in behavioural changes, it can be difficult to determine these actual results from programme activities. The experiences with monitoring and evaluation of behavioural programmes in the Netherlands can be used for the implementation and evaluation of behavioural programmes in other countries as well. (Author/publisher) Nederlands abstract: Het Nieuwe Rijden (HNR) is een van de programma’s die SenterNovem beheert in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (V&W) en het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM). SenterNovem voert diverse activiteiten in het kader van dit programma uit samen met een groot aantal consumenten- en brancheorganisaties. HNR heeft als doel de CO2-emissie in de sector verkeer en vervoer te reduceren middels gedragsbeïnvloeding op het niveau van individuele voertuiggebruikers en wagenparkbeheerders door het stimuleren van een veiliger en energiezuiniger aankoop- en rijgedrag. In de afgelopen vijf jaar zijn de milieueffecten van het programma geëvalueerd. Hiervoor is een monitoringsinstrument ontwikkeld die jaarlijks wordt toegepast om de vermeden CO2-emissies te bepalen. Door systematisch de programma-input, activiteiten en doelen te monitoren, kunnen programma’s periodiek worden geëvalueerd en indien nodig worden bijgesteld. Uit ervaringen binnen het programma HNR blijkt dat monitoring en evaluatie van gedragsbeïnvloedingsprogramma’s zeer goed mogelijk zijn en een sterke meerwaarde bieden bij het verantwoorden van de uitgevoerde activiteiten. Belangrijk daarbij is dat de resultaten transparant zijn en de achterliggende aannamen duidelijk benoemd worden. De ervaringen binnen het HNR-programma kunnen zeer goed binnen andere gedragsprogramma’s worden gebruikt. (Author/publisher)

Request publication

10 + 10 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20051732 f17 ST (In: ST 20051732 [electronic version only])
Source

In: Duurzame mobiliteit : hot or not ? : 32ste Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk CVS : bundeling van bijdragen aan het colloquium gehouden te Antwerpen, 24 en 25 november 2005, deel 6, p. 1865-1878, 11 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.