Beleidsverkenning Basiskwaliteit Autosnelwegen (BkA).

Author(s)
Grontmij Verkeer & Infrastructuur
Year
Abstract

De directie Uitvoering van het toenmalige Hoofdkantoor van Rijkswaterstaat heeft aan de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) gevraagd een beleidsverkenning uit te voeren naar de mogelijkheden en onmogelijkheden van versoberd wegontwerp. Om deze vraag in te vullen heeft AVV het project Basiskwaliteit Autosnelwegen (BkA) opgestart. Doel van het totale BkA-project is uiteindelijk een op kennis gefundeerde basis te bieden voor een beleidsbeslissing over een op versoberd ontwerp gebaseerd ontwerprichtlijn. Centraal binnen het BkA-project staan vier vrijheidsgraden die in het wegontwerp aanwezig zijn, te weten: * Ontwerpsnelheid; * Ontwerpvoertuig; * Toepassen vluchtstrook; * Permanente tegenover dynamische toepassing (voor een deel van het etmaal) van de bovenstaande drie. De vier vrijheidsgraden werden gebruikt om de beschikbare 'rek' in het wegontwerp te verkennen, in eerst instantie theoretisch en vervolgens concreet. De gebruikte vrijheidsgraden vormen een beperkt aantal variabelen waarvan de waarden het dwarsprofiel bepalen. (Author/publisher)

Request publication

13 + 7 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20070962 ST [electronic version only]
Source

Rotterdam, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer AVV, 2005, 76 p., 66 ref.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.