Ruim 2.800 bezoekers van supermarkten in Nederland namen deel aan het benchmarkonderzoek naar hun vervoerwijzekeuze. SOAB adviseurs nam voor dit onderzoek in 6 gemeenten het initiatief. Onderzocht is het feitelijke keuzegedrag op het moment van het supermarktbezoek. Ook is gevraagd naar hun wekelijks keuzegedrag. De meerderheid van de supermarktbezoekers blijkt wekelijks voor meerdere vervoerwijzen te kiezen. Hiervoor hebben de bezoekers verschillende keuzemotieven. Ook blijkt dat deze groep bezoekers te verleiden is, om voor een andere vervoerwijze te kiezen. Daarnaast heeft een sociaal-ruimtelijke inventarisatie van de 22 supermarkten plaatsgevonden. Hieruit blijkt dat de directe omgeving en gemeentelijke beleidsinspanningen invloed heeft op de vervoerwijzekeuze van de bezoekers. Het onderzoek leverde 5 draaiknoppen op voor gemeenten, supermarktbranche en belanggroepen om de vervoerwijzekeuze van bezoekers te beïnvloeden. Het Nationaal Verkeerskunde Congres krijgt een voorproefje op de resultaten. Want de draaiknoppen en bijbehorende onderbouwing worden op het Brabants Fietscongres op 4 november 2010 gepresenteerd. (Author/publisher)
Abstract