Wegen met een snelheidslimiet van 80 km/uur vormen de meest onveilige wegen in Nederland. Het grootste deel van de dodelijke ongevallen vindt op deze wegen plaats. Ongeveer de helft van deze ongevallen betreft een enkelvoudig ongeval, waarvan het merendeel een bermongeval betreft. Om deze onveiligheid effectief aan te pakken dient de kennis over de kwantitatieve relatie tussen wegkenmerken en ongevallen verder te worden ontwikkeld. Binnen dit onderzoek is een crash prediction model van bermongevallen op 80-wegen ontwikkeld op basis van bestaande data. Dit model geeft inzicht in risico-verhogende wegkenmerken en maakt een schatting van de relatieve onveiligheid van wegen binnen een netwerk mogelijk. Daarbij laat dit onderzoek zien dat de beperkte beschikbaarheid van gegevens van wegkenmerken een belangrijk knelpunt is in de ontwikkeling van dit type kennis. De opkomst van de BGT en GIS-georiënteerde wegenbeheersystemen lijken echter uitkomst te kunnen bieden voor de verzameling van gegevens van wegkenmerken in de toekomst. (Author/publisher)
Abstract