Beschikbaarheid DVM (dynamisch verkeersmanagement) Directie Noord-Holland : analyse beschikbaarheid.

Author(s)
Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer AVV, Afdeling ITS Ontwikkeling
Year
Abstract

In het kader van de discussie rond ketenmanagement en de uitbesteding van het beheer van DVM systemen door de Directie Noord-Holland is behoefte aan inzicht in de beschikbaarheid van DVM gegevens en de DVM apparatuur. Dit inzicht betreft zowel de feitelijke beschikbaarheid in de afgelopen periode als de gewenste beschikbaarheid vanuit het perspectief van de gebruiker. Het streven is op basis van dit inzicht realistische service afspraken te maken en realistische service contracten te kunnen afsluiten, met betrekking tot zowel het niveau van de service als ook het kunnen handhaven van deze afspraken. Voor het kunnen maken van realistische afspraken over de beschikbaarheid van DVM gegevens en DVM apparatuur is het nodig inzicht te hebben in zowel de feitelijke als de gewenste beschikbaarheid van deze gegevens en/of apparatuur. Dit inzicht dient zowel bruikbaar te zijn voor het maken van afspraken voor de huidige apparatuur als voor het stellen van eisen aan een nieuwe generatie apparatuur zoals bijvoorbeeld een nieuw wegkantplatform. De projectopdracht is het onderzoeken van de feitelijke beschikbaarheid en het adviseren over de gewenste beschikbaarheid van DVM gegevens en DVM apparatuur resulterend in een advies omtrent: • (handhaafbare) beschikbaarheidafspraken in beheercontracten en service-level overeenkomsten, en • eisen aan de beschikbaarheid en het kunnen monitoren van de beschikbaarheid van nieuwe wegkant apparatuur. De scope van het onderzoek omvat: • Wegkant apparatuur ten behoeve van signalering en monitoring • Netwerkvoorzieningen tussen wegkant en centrales ten behoeve van signalering en monitoring. Doel van fase 4 van het project is het meten van de feitelijke beschikbaarheid van de componenten in de ketens voor monitoring en signalering. Op basis van de inventarisatie van de componenten (fase 2) en de gewenste beschikbaarheid van de componenten, zoals deze in fase 3 is achterhaald, wordt: • programmatuur ontwikkeld voor de verwerking van de in fase 2 aangegeven gegevens voor de in fase 3 onderkende ‘aandachts’- componenten; • het rapport “Analyse beschikbaarheid DVM gegevens en DVM wegkantapparatuur” opgesteld. In hoofdstuk 2 worden de methodes voor de bepaling van de feitelijke beschikbaarheid beschreven. In hoofdstuk 3 wordt de feitelijke beschikbaarheid van de afzonderlijke componenten in de keten voor signalering en monitoring gerapporteerd. In hoofdstuk 4 wordt nagegaan in hoeverre de feitelijke beschikbaarheid per component overeenkomt met de gewenste beschikbaarheid per keten. In hoofdstuk 5 worden de conclusies en aanbevelingen beschreven. (Author/publisher)

Request publication

5 + 11 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20050390 ST [electronic version only]
Source

Rotterdam, Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat, Adviesdienst Verkeer en Vervoer AVV, 2005, 27 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.