De huidige Europese Richtlijn (92/6/EEG) begrenst enkel de snelheid in vrachtwagens van meer dan 12 ton (90 km/uur) en autobussen van meer dan 10 ton (100 km/uur). Toch is de snelheidsbeheersing ook een probleem bij lichtere voertuigen zoals ADR-transport, lichte bestelwagens, werfvervoer. De inbouw van een snelheidsbegrenzer voor deze categorieën voertuigen zou vanuit verkeersveiligheidsstandpunt voor de hand moeten liggen. Het aantal ongevallen met lichte voertuigen neemt immers drastisch toe. Uit het recentste Nederlands onderzoek blijkt dat de niet-begrensde bestelwagens en lichte trucks ook een belangrijke rol spelen in de emissies van het (Nederlandse) goederenwegvervoer. De cijfers uit het onderzoek kan men voor een gedeelte ook op België toespitsen. De Europese Commissie voorziet een uitbreiding van de maximale snelheidsbegrenzer. De oude Richtlijn 92/6/EEG wordt uitgebreid naar vrachtwagens van meer dan 3,5 ton en voertuigen van meer dan 5 ton bestemd voor het vervoer van passagiers. Deze uitbreiding betekent dat vrachtvoertuigen van meer dan 3,5 ton niet meer sneller kunnen rijden dan 90 km/uur en autocars van meer dan 5 ton niet sneller dan 100 km/uur. (Author/publisher)
Abstract