Botsveiligheid geluidsschermen.

Author(s)
-
Year
Abstract

Dit rapport heeft betrekking op geluidsschermen die bij een botsing onnodig agressieve uitwerkingen kunnen hebben. De betreffende geluidsschermen, waarbij aan de wegkant sprake is van relatief ver uitstekende steunkolommen, staan op ten minste twee locaties langs ons snelwegennet. De afwijkende vormgeving van deze schermen heeft tot gevolg dat bij een botsing de kans op ernstig letsel wezenlijk groter is dan bij de gebruikelijke vlakke uitvoering het geval is. Verder moet worden opgemerkt dat de keuze voor de afwijkende vorm niet op technische of financiële argumenten maar alleen op esthetische gronden is gemaakt. De Raad voor de Transportveiligheid is van oordeel dat de betreffende schermen destijds veiliger geconstrueerd of inmiddels door een geleide-rail/barrier afgeschermd hadden moeten worden. Dat laatste dient naar het oordeel van de Raad alsnog zo snel mogelijk te worden gedaan. Verder meent de Raad op het volgende te moeten wijzen. Op een van de twee locaties (te weten langs de A15 bij Tiel) is het geluidsscherm pas medio 2003 geplaatst. Toen waren de huidige richtlijnen (waarin o.a. wordt voorgeschreven dat geluidsschermen aan de wegkant vlak moeten zijn of door een geleide-rail/barrier moeten worden afgeschermd) echter al van kracht. Bovendien moet worden geconstateerd dat de betreffende dienstkring van Rijkswaterstaat desgevraagd heeft laten weten dat er ook nu nog geen plannen bestaan om het scherm te gaan aanpassen of afschermen. Dat laatste klemt te meer omdat er op het betreffende weggedeelte al meerdere ernstige ongevallen hebben plaatsgevonden waarbij de gevaarscheppende eigenschap van het scherm zich ook daadwerkelijk heeft gemanifesteerd. Op de andere locatie (langs de A28 bij Zwolle) heeft zich overigens ruim vijf jaar geleden al een ernstig ongeval voorgedaan waarbij de toedracht nadelig is beïnvloed door de afwijkende uitvoering van het geluidsscherm. Daarom had naar het oordeel van de Raad mogen worden verwacht, dat bij Zwolle eerder adequate maat-regelen zouden zijn getroffen en bij Tiel meteen voor een veiligere constructie of een adequate afschermingsvoorziening zou zijn gekozen. Een en ander vormt voor de Raad aanleiding om Rijkswaterstaat tevens aan te bevelen een kritische evaluatie uit te voeren van de interne procedures met betrekking tot respectievelijk het opvolgen van veiligheidsrichtlijnen en het trekken van veiligheidslessen uit verkeersongevallen. (Author/publisher)

Request publication

1 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20042003 ST [electronic version only]
Source

's-Gravenhage, Raad voor de Transportveiligheid (RvTV), 2004, 17 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.