Brabant in-car II : wat zijn de resultaten : eindrapport. In opdracht van Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, Provincie Noord-Brabant, en Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Author(s)
-
Year
Abstract

Een goede bereikbaarheid, mobiliteit en leefbaarheid zijn essentieel voor de ontwikkeling van Noord-Brabant. Technologische innovatieve ontwikkelingenkunnen hieraan een grote bijdrage leveren. Deze gedachte lag aan de basis van de subsidieregeling Brabant in-car, die tot doel had bedrijven uit de regio aan te zetten tot het ontwikkelen van in-car technologie gericht op bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid. Idee daarbij is dat automobilisten onderweg, of voordat hun reis begint, informatie krijgen die kan aanzetten tot gedragsverandering. Het succes van Brabant in-car I In de eerste fase van de subsidieregeling hebben het Rijk, de provincie Noord-Brabant en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven een bedrag van € 600.000 samengebracht. Vijf consortia (zes projecten) hebben gebruik gemaakt van de subsidieregeling en in de periode 2008-2009 hun proefprojecten ontwikkeld en uitgevoerd. De subsidieregeling is in 2010 geëvalueerd door DHV. Hieruit bleek dat de subsidieregeling in ruime mate heeft opgeleverd wat beoogd was. De betrokken bedrijven en overheden waren enthousiast over de aanpak en de resultaten. aar aanleiding van de evaluatie hebben de subsidiënten besloten tot een tweede fase van Brabant in-car waarin de focus minder op demonstratie van technologie ligt, maar meer op het opschalen van technologie naar grootschalige marktintroductie. Het hoofddoel van de tweede fase van de subsidieregeling Brabant in-car is ‘het stimuleren van innovaties die gericht zijn op het veranderen van gedrag van weggebruikers door middel van in-car aangeboden informatieprikkels’. De subsidieverstrekkers willen graag weten wat de effecten van deinformatieprikkels zijn op gedragsverandering en willen deze meten en analyseren. Tevens wil men weten wat de mogelijke effecten zijn voor de doorstroming, veiligheid en leefbaarheid. In Brabant in-car II is aan vier projecten subsidie toegekend, in totaal 2 miljoen euro. De rijksbijdrage is afkomstig van het ministerie van I&M. De consortia dragen zelf ook financieel bij aan de projecten, in totaal zo’n 3 miljoen euro. Voor de vier projecten samen was daarmee 5 miljoen euro beschikbaar, gemiddeld ruim 1,2 miljoen euro per project. De projecten zijn op 6 juli 2011 gestart en hebben hun resultaten gepresenteerd op een bijeenkomst in Helmond in december 2012. (Author/publisher)

Request publication

14 + 1 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20130638 ST [electronic version only]
Source

Deventer, Goudappel Coffeng GC, 2013, 20 p.; Kenmerk SRE085/Bqp/0939

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.