Capaciteit vrijliggende fietspaden. Paper ten behoeve van het Nationaal Verkeerskundecongres 2018, 's-Hertogenbosch, 31 oktober - 1 november 2018.

Author(s)
Godefrooij, H. & Hulshof, R.
Year
Abstract

Door het toenemende fietsgebruik wordt het steeds drukker op fietspaden. Wanneer het te druk wordt, kan dit leiden tot onveilige situaties, een verminderde doorstroming en discomfort bij fietsers. DTV Consultants heeft in opdracht van CROW-Fietsberaad onderzoek gedaan naar de waardering/belevingswaarde van fietsers bij verschillende (combinaties van) intensiteiten en fietspadbreedtes. Het project bestond uit drie onderdelen: 1. Modelmatige berekening discomfort Het doel van deze stap was om zicht te krijgen op het (theoretisch) aantal en soort ontmoetingen op tweerichtingenfietspaden bij verschillende intensiteiten. Op basis van de benodigde breedte voor elke ontmoeting, kan vervolgens voor elke fietspadbreedte worden vastgesteld of deze ontmoeting (theoretisch) mogelijk is. 2. Empirisch onderzoek naar gebruik en beleving In deze stap is de belevingswaarde van fietsers gekoppeld aan het feitelijke gebruik van fietspaden. Op 15 locaties zijn fietsers onder andere gevraagd om een oordeel te geven over de zojuist gemaakte rit en hun oordeel over de breedte van het fietspad. Tegelijkertijd is een telling uitgevoerd, zodat het werkelijke gebruik van het fietspad nauwkeurig kon worden vastgesteld. 3. Vaststellen gewenste fietspadbreedtes In de laatste stap van het project is, op basis van de onderzoeksgegevens (bij welke fietspadbreede, in combinatie met de gebruikskenmerken, gaat de waardering van fietsers omlaag?), vastgesteld wat de benodigde fietspadbreedte is om het fietspad (volgens de gebruikers) goed te laten functioneren. (Author/publisher)

Request publication

14 + 3 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.

Publication

Library number
20210023 ST [electronic version only]
Source

[S.l., s.n], 2018, 11 p.

Our collection

This publication is one of our other publications, and part of our extensive collection of road safety literature, that also includes the SWOV publications.